Az Egyesült Államok bejelentette, hogy 3D nyomtatással tervezi az F-35 vadászgép alkatrészeit
A cég szóvivője szerint a Pratt & Whitney erőfeszítései, hogy további alkatrészeket építsenek be termékeikbe, most kiterjednek az F135 motorra, az F-35 Joint Strike Fighter erőforrására.
“Számos javítási fejlesztésen dolgozunk” – mondta Jill Albertelli, a Pratt katonai motorokért felelős elnöke a hétvégén a Breaking Defense-nek adott exkluzív interjúban. “Az olyan dolgok, mint az additív gyártás, szintén segíthetnek a javítási megoldások fejlesztésében, és tervünk van arra, hogy ezt a technológiát az F135-be is bevezessük.”
Pratt szerint 2018-ban a vállalat megkezdte a kipufogógázokat irányító motorturbina kipufogórendszer házának hátsó élének további gyártását. Pratt szerint ez a módszer különbözik a hidroformálásnak nevezett standard módszertől, amely nagynyomású folyadékot használ fémlemezek kialakításához.
Az additív gyártás vagy 3D nyomtatás a fémporok vékony rétegenként történő olvasztásán alapul. A digitális tervezés révén ez a technológia olyan fejlesztéseket eredményezhet, mint a megnövekedett gyártási sebesség, a költségek csökkentése és a rendszer egyszerűsítése a szükséges alkatrészek számának csökkentésével, ellentétben a hagyományos módszerekkel, amelyek megkövetelik, hogy sok alkatrészt nagyobb meglévő anyagból készítsenek. A 3D nyomtatott alkatrészek súlyt is csökkenthetnek, ami előnyt jelent a repülőgépek számára.
Az új anyagok beépítése bármilyen tervbe további tanúsítást igényel, mondta Albertelli.
Az F135 mellett Pratt azt is tervezi, hogy az additív gyártást beépíti az egyszerűbb hajtóművekbe, például a TJ150-be, olyan képességekkel, mint a légierő közös harci repülőgép (CCA) kezdeményezése. Pratt azon dolgozik, hogy a meghajtórendszert additív gyártással teljes mértékben legyártsa, és Albertelli elmondása szerint eddig 50-ről “kevesebb, mint ötre” csökkentette a motoralkatrészek számát.
“Amikor az Egyesült Államok Légiereje felmérte a védelmi ipart, különös figyelmet fordított az additív gyártásra” – mondta Albertelli a Farnborough Airshow hétfői tájékoztatóján, hogy segítsen csökkenteni az ellátási lánc feszültségét. A technológia segítheti a CCA szolgáltatást az alacsony költségű drónok tömeggyártásában.
Albertelli szerint az új TJ150 konfiguráció tesztjei 2025-ben kezdődnek, amely magában foglalja a kiegészítő technológiával készült forgó alkatrészeket, majd a nagy magasságú és repülési teszteket.
Albertelli hozzátette, hogy Pratt tárgyalásokat folytat az ügyfelekkel a motorról és az alapjául szolgáló additív technológiáról olyan platformok számára, mint a CCA. Tekintettel a hazai és nemzetközi keresletre, az olyan platformokra, mint a CCA drónok és a kapcsolódó meghajtórendszerek megrendelései “biztosan” több ezerre rúghatnak, mondta.
***