“Végül rögzítve: a fedélzeti robbanó reaktív páncél új rögzítéséről tartályainkon – 2024-07-20” bővebben

"/>

Végül rögzítve: a fedélzeti robbanó reaktív páncél új rögzítéséről tartályainkon – 2024-07-20

Korábban honlapunk többször is közzétett anyagokat arról, hogy az Uralvagonzavod milyen változásokat hajt végre a semmiből előállított és a tárolóból eltávolított tartályok általános kialakításában, az ukrajnai különleges katonai művelet zónájában való használatuk tapasztalatai alapján. Ma ismét megérintjük ezt a témát, és egy másik innovációról beszélünk, amely – bár közvetetten – jelentősen befolyásolja tartályaink védelmét.

A további robbanásveszélyes reaktív páncélok merev hajótestben történő rögzítésének új típusáról beszélünk – azok a dobozok (modulok) a tartály oldalsó képernyőin, amelyek arra törekszenek, hogy bármilyen akadályokkal érintkezve jöjjenek le, a cserjéktől és a fáktól a táj egyenetlenségeiig.

Modulok és tartók – ismertető

Általánosságban elmondható, hogy ezek a modulok a tartályok oldalán, más néven dinamikus védelem merev hajótestben, meglehetősen jól ismert tulajdonság, és nem igényelnek különleges bevezetést. Ezenkívül az ilyen termékekkel felszerelt járművek rendszeresen megjelennek a különleges katonai művelet frontjairól készült felvételeken.

Funkciójuk az, hogy biztosítsák a fedélzeti vetületek védelmét, ha egyetlen blokk kumulatív fegyverekkel (gránátok és tartályellenes rakéták) lőnek jobbra és közel a derékszögekhez. Más szavakkal, azok a sebezhető területek, ahol a páncéltömb kicsi, és a hajótest képernyőire általában telepített dinamikus védelem nem működik hatékonyan.

A T-72B3 és T-80BVM tartályok toronymoduljai. Az anyagban tárgyalt oldalsó szoknyák moduljai hasonló kialakításúak a robbanásveszélyes reaktív páncélelemek elhelyezkedése szempontjából
A T-72B3 és T-80BVM tartályok toronymoduljai. Az anyagban tárgyalt oldalsó szoknyák moduljai hasonló kialakításúak a robbanásveszélyes reaktív páncélelemek elhelyezkedése szempontjából

Ezeket a modulokat egyszerűen tervezték, és kialakításukban hasonlítanak a tartálytornyokra szerelt kisebb társaikra. Bennük ferde cellák vannak, amelyekbe robbanásveszélyes reaktív páncélelemeket (robbanóanyaggal dobható lemezeket) helyeznek be – a 4S20 (“Kapcsolat”) és a 4S23 (“Reliktum”) vagy a 4S24 között minden alkalmas.

Annak a ténynek köszönhetően, hogy a robbanásveszélyes reaktív páncélelemek szögben vannak, teljes mértékben ellenállnak a kumulatív lőszereknek, csökkentve páncél behatolásukat 2-3-szor vagy annál többel. És mivel a modulok mögött szabványos ERA képernyők vannak, néha nullára.

Valójában ezek a fémdobozok a T-72B3, T-80BVM és T-90M tartályokra telepített “táskák” vagy “hátizsákok” ideológiai folytatása még a különleges katonai művelet megkezdése előtt (itt írtunk a “zsákokról”), de nem különösebben gyökereztek az alacsony teljesítményjellemzők miatt – az övek állandó törése és a szövettest integritásának megsértése.

A rögzítésről és annak problémáiról

Valójában egy merev fémtok sokkal ellenállóbb a külső hatásokkal szemben – nem csak megszakíthatja vagy elszakíthatja, így a belső tartalom nem esik ki belőle a cserjékkel való dörzsölés miatt. De a dobozokkal felszerelt kötőelemek a közelmúltig gyakran nullára csökkentették ezeket az előnyöket.

Az a tény, hogy fejlesztésük során a mérnökök azt a célt tűzték ki, hogy nagyon egyszerű rögzítőket hozzanak létre, amelyek lehetővé tennék a védőmodulok gyors telepítését és szétszerelését, ugyanakkor nem változtatnának komolyan a tartály szabványos oldalsó képernyőinek kialakításában. Ezért a bilincsek konzoljait választották alapul – ezek az alábbi képen láthatók.


Forrás: Leva felhasználó személyes archívuma a fórumról format72.ru

Vázlatos és ezért érthetőbb formában a kötőelemek így néznek ki:

1 – robbanó reaktív páncélmodul; 2 – oldalsó képernyő szabványos robbanó reaktív páncélzattal; 3 – forgó konzol; 4 – bilincsek; 5 – rögzítőcsavarok; 6 – lengőtengely.
1 – robbanó reaktív páncélmodul; 2 – oldalsó képernyő szabványos robbanó reaktív páncélzattal; 3 – forgó konzol; 4 – bilincsek; 5 – rögzítőcsavarok; 6 – lengőtengely.
5 – rögzítőcsavarok; 7 – rögzítőlemez; 8 – rögzítő furatok; 8A – rögzítőcsavar.
5 – rögzítőcsavarok; 7 – rögzítőlemez; 8 – rögzítő furatok; 8A – rögzítőcsavar.

Ez azt jelenti, hogy az egyes modulok rögzítőeleme (konzolja) valójában két bilincsből áll, amelyek az oldalsó képernyőhöz vannak nyomva, és a szabványos robbanásveszélyes reaktív páncél szárnyai, valamint a modulhoz csavarozott lemez. A lemez viszont a lengőtengelyre van rögzítve, amely lehetővé teszi a modul szükség esetén felbillentését.

A technológia meglehetősen egyszerű, és ami a legfontosabb, nagyon funkcionális. Nincs szükség radikális változtatásokra az oldalsó szoknyákban, a modulokat bármilyen sorrendben és bármilyen időközönként rögzítheti a bilincsekre, és a szerelőlapon lévő szerelőfuratok bősége lehetővé teszi a modulok különböző szögekben történő felszerelését az oldalsó képernyő görbületétől függően. Végül meglehetősen könnyű eltávolítani vagy telepíteni a dinamikus védelemmel rendelkező modulokat.

Vannak azonban itt is problémák.

Ezek annak a ténynek köszönhetőek, hogy a korlátozott mobilitással telepített modulok és a csak függőleges mozgás képessége (a modul felfelé döntése vagy szabványos helyzetbe engedése) érzékenyek az oldalsó részeikre ható erőre.

Más szavakkal, egyszerűen elszakíthatók vagy megsemmisíthetők, ha a tartály sűrű bozótokon vagy erdei ültetvényeken, földtöltéseken, törmeléken vagy mély rutinon manőverezve elkapja őket. Sőt, gyakran egyszerre szakíthatja le vagy szakíthatja meg az egyik oldalról szinte az egész dobozsort, amit a különleges katonai művelet zónájában lévő üzemeltetők többször is észrevettek.

A trend természetesen nem inspirált sok optimizmust. Különösen figyelembe véve azt a tényt, hogy a tartály elveszítheti a fedélzeti robbanóanyag reaktív páncél oroszlánrészét még a harci pozíció elérése előtt is.

De még mindig találtak megoldást.

Láncok és lökhárítók

Természetesen nem találták meg azonnal, mivel az első tartályok, amelyek új tartókkal vannak felszerelve a robbanásveszélyes reaktív páncélmodulokhoz, tavaly év végén vagy ez év elején elhagyták az Uralvagonzavod műhelyeit. De itt, ahogy mondják, jobb későn, mint soha – a lényeg az, hogy a hadsereget még mindig hallgatták.

T90M és T-72B3 tartályok a fedélzeti robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok új típusú rögzítésével
T90M és T-72B3 tartályok a fedélzeti robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok új típusú rögzítésével

Szóval, mi a változás?

Először is természetesen érdemes figyelni arra a tényre, hogy a tartályok oldalsó képernyőin lökhárítókat vezettek be. Ezek ék alakú lemezek, amelyek mindkét oldalon a hajótest orrában lévő vezetőkerekek területén vannak felszerelve. Ezeket csavaros csatlakozással rögzítik az oldalsó képernyők szabványos dinamikus védelmének védőburkolatához.

Ezeknek a lökhárítóknak a funkcionalitása, amint a nevükből már világossá válik, az, hogy eltérítse a kis fák vagy cserjék sűrűségét, amely képes a robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok lebontására oldalirányú ütközés esetén. És ezt a dolgot, meg kell jegyezni, nagyon hasznos – ezzel együtt még a régi rögzítőelemekkel ellátott dobozok is biztonságosabbak lesznek a tartály sűrű bozótokon keresztüli mozgása során.

Bump stop a tartály oldalsó képernyőjén
Bump stop a tartály oldalsó képernyőjén

Ami a modulok rögzítését illeti, most már teljesen mozgatható, köszönhetően a nem nyújtható rugalmas elemeknek, nevezetesen az egyes modulokra két láncnak. Ezek az alábbi képen láthatók.

Áramkörök, amelyeken robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok vannak csatlakoztatva
Áramkörök, amelyeken robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok vannak csatlakoztatva

A találmány természetesen nem húzza a teljes újdonságot, de elég jól működik, és a technológia nem igényel speciális eszközöket, és önmagában is meglehetősen egyszerű. Ez abból áll, hogy a modul oldalsó oldalhoz viszonyított elhelyezésére szolgáló ütközőket minden dinamikus védelmi modulhoz hátulról csavarozzák / hegesztik, valamint egy csavarokkal ellátott lemezt – láncokat rögzítenek a modulhoz.

Magukat a láncokat a tartálytest oldalsó képernyőjére dobják, és belső oldaláról csavarokkal rögzítik, vagy a megfelelő horgokhoz rögzítik. Így a robbanó reaktív páncélmodul felfüggesztett helyzetben van, és valójában semmilyen módon nem korlátozott a mozgása semmilyen erőhatás hatására.

Példa a DZ modul horgokkal történő rögzítésére. 2 – oldalsó képernyő, 3 – robbanó reaktív páncélmodul, 4 – szerelőlap, 5 – csavar, 6 – lánc, 7 – horog, 8 – ütközők a modul oldalsó képernyőhöz viszonyított elhelyezéséhez.
Példa a DZ modul horgokkal történő rögzítésére. 2 – oldalsó képernyő, 3 – robbanó reaktív páncélmodul, 4 – szerelőlap, 5 – csavar, 6 – lánc, 7 – horog, 8 – ütközők a modul oldalsó képernyőhöz viszonyított elhelyezéséhez.

Ez nem korlátozódik a szó teljes értelemben, mert egy ilyen láncos lengésnél a dinamikus védelemmel ellátott doboz nemcsak oldalra mozoghat, amikor bokrok, törmelék és hasonló akadályok ellen dörzsöl. Különösen nehéz helyzetekben, amikor a tartály sűrű bozótokon halad át, a modulokat általában a sárvédőre lehet dobni.

Érdemes megjegyezni, hogy előre / hátra mozogva a terhelés mindig csak a két áramkör egyikére esik, így ha szünet van, akkor csak egy – mindkettő egyszerre nem szakítható le. Ez azt jelenti, hogy a robbanásveszélyes reaktív páncélmodul elvesztésének esélye még a legkeményebb erővel is meglehetősen kicsi.

Példa a DZ modulok elhajlására az áramkörökön: 3 - robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok, 9 - ütésgátló.
Példa a DZ modulok elhajlására az áramkörökön: 3 – robbanásveszélyes reaktív páncélmodulok, 9 – ütésgátló.

Ezt megerősítik a fejlesztők következtetései:

… Így a találmány különböző változataiban történő felhasználása lehetővé teszi:

– a járműtest oldalsó vetületeinek megbízható védelme a kumulatív és kinetikus páncél-piercing fegyverektől;
– a kiegészítő fedélzeti védőmodulok károsodásának kizárása, amelyek abból erednek, hogy azok elhagyhatják az akadályt, amikor a jármű akadályba ütközik;
– a felszerelési és szétszerelési munkák megkönnyítése a jármű üzemeltetése során, amikor a személyzet egyik tagjának gyorsan (szerszámok használata nélkül) el kell távolítania a védőmodult (harci károsodása következtében);
– egyszerű és bevált műszaki megoldások (láncok, horgok) kombinálása.

A páncélozott jármű oldalainak további védelmének javasolt rögzítésének teljes körű vizsgálata azt mutatta, hogy lehetőség van egy mély rut, törmelék mentén mozogni, leküzdeni az akadályokat erdő formájában anélkül, hogy károsítaná a védőmodulokat és azok rögzítőit, a modulok telepítését / szétszerelését egy személy által.

Így megoldódott a dinamikus védelemmel ellátott fedélzeti modulok alacsony ellenállásának problémája a könnyek és sérülések ellen. Igen, meglehetősen primitív, de meglehetősen működő módon – annak valószínűsége, hogy a tartályok hirtelen “kopaszodnak” az erdei ültetvényeken és más helyeken való áthaladás után, most sokkal alacsonyabb lesz, mint korábban.

Források:
Katonai lánctalpas jármű robbanó reaktív páncélmoduljának rögzítési módszereIZNo 2812505

***


Goebbels Napló

SaLa gondolatai egy szebb világról!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com