Nagy-Britannia, Skócia, Írország és Kanada “végkielégítési” célkitűzése
A norvég légierő két F-35-ös vadászgépet vetett be, hogy elfogja és kísérje az orosz haditengerészet Tu-142MK tengeralattjáró-elhárító repülőgépét.
A Flug Revue német kiadvány szerint az orosz repülőgépek, miután felszálltak egy északnyugat-oroszországi légibázisról, 15 óra alatt akár 10 000 kilométert is megtettek a Vizcayai-öböl és az Atlanti-óceán északi részének vizei felett, ahol norvég harcosokkal “találkoztak”.
Norvég F-35A elfogja az orosz Tu-142-es repülőgépeket a Vizcayai-öböl felett https://t.co/tGkNqVlFjY
— Mark S. Harrington (@harringtonmarks) július 1, 2024
Orosz támadó tengeralattjárók kétszer hajtottak végre küldetéseket az Ír-tenger körül a 2022-es ukrajnai invázió óta – mondta három, az ügyet ismerő személy. https://t.co/Pdp4bF44yY
— Csillagok és csíkok (@starsandstripes) Július 2, 2024
A Tu-142-esek 10 000 km-t söpörtek a Vizcayai-öböltől az Atlanti-óceán északi részéig
A német Flug Revue magazin arról számolt be, hogy az “orosz járőrözés” 15 órán át tartott, 10 000 kilométeres távolságot téve meg a Vizcayai-öböltől az Atlanti-óceán északi részéig.
A két Tu-142MK repülőgép “különleges küldetése” Kipelovóból indult, és célja az újonnan telepített Over-The-Horizon (OTH) radar tesztelése volt az oroszországi Nyizsnyij Novgorodban. A radar elengedhetetlen a nukleáris rakéták indításának korai észleléséhez.
Az OTH radarkalibrációs teszt nem harci küldetés, hanem gyakorlati vagy tesztküldetés. Az Orosz Légierő Tu-142MK tengeri járőrrepülőgépe kritikus szerepet játszik a nemrégiben telepített OTH “Container” radar kalibrálási tesztjében.
A Tu-142MK fejlett érzékelőkkel és elektronikával van felszerelve, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy széles területen észleljék és nyomon kövessék a felszíni és földalatti célokat. Az OTH radarkalibrációs tesztrepülés elsődleges célja annak biztosítása, hogy a radar megfelelően működjön azáltal, hogy pontos információkat és adatokat szolgáltat üzemeltetőinek.
A tesztrepülés során a Tu-142MK repülőgép előre meghatározott mintákkal repül, hogy lefedje a különböző körülményeket, környezeteket és magasságokat. A repülőgépről gyűjtött összes információt és adatot továbbítják a radarüzemeltetőknek, akik felhasználják őket az OTH radar paramétereinek beállítására.
A radarkalibrációs tesztelésben betöltött szerepük mellett a Tu-142MK repülőgépek képzési lehetőségeket is biztosítanak a radarkezelők és elemzők számára. A Tu-142MK tengeri járőr és az ASW repülőgépek fel vannak szerelve a “Korshun-K” radarral a felszíni célok és a víz alatti célok észlelésére és nyomon követésére.
Ezenkívül rendelkeznek a Berkut-95 (MAD) mágneses anomáliadetektorral, amely nagy fémtárgyak, például tengeralattjárók által létrehozott mágneses mezőket észlel. A Tu-142MK repülőgépek a legmodernebb szonárrendszerekkel is rendelkeznek, beleértve a repülőgépről telepíthető szonobójákat és az elektronikus támogatási intézkedések (ESM) berendezéseit a célpontok által generált elektronikus jelek elfogására és elemzésére.
Ezek a funkciók lehetővé teszik a repülőgép számára, hogy elektronikus információkat gyűjtsön és észlelje az ellenséges tengeralattjárók vagy felszíni hajók jelenlétét elektronikus kibocsátásuk alapján. Ami az OTH radart illeti, a bolgár hadsereg jelentése szerint a “Container” radar akár 3000 km távolságban és 100 km magasságban is képes észlelni a célokat. Az NPK NIIDAR, ugyanaz az orosz cég fejlesztette ki, amely kifejlesztette a Voronezh-DM radart.
A két Tu-142MK tengeralattjáró repülőgép mellett egy Tu-95 bombázót is észleltek Alaszka partjainál.
A NORAD (Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság) szerint a Tu-95 bombázó belépett a légvédelmi azonosítási zónába (ADIZ), és körülbelül négy órán át ott maradt. Válaszul a NORAD F-22-es és F/A-18-as vadászgépeket vetett be, hogy elfogják és kikísérjék az orosz bombázót az észak-amerikai ADIZ-ből.
Felvétel a Tu-95MS repülőgépek személyzetéről, akik menetrend szerinti járatokat hajtanak végre levegő-levegő utántöltéssel. pic.twitter.com/lrwm6VeYZn
— BlackRussian (@Blackrussiantv) július 2, 2024
Orosz tengeralattjárók az Ír-tengeren
Orosz támadó tengeralattjárók kétszer hajtottak végre küldetéseket az Ír-tenger körül Ukrajna 2022-es megszállása óta – mondta három, az ügyet ismerő személy. Ez egy példátlan lépés a Kreml részéről, amely arra kényszerítette a brit hadsereget, hogy lépéseket tegyen a brit és ír vizek védelme érdekében.
Az Ír-tenger közelében, az Ír-szigetet Nagy-Britanniától elválasztó orosz Kilo-osztályú tengeralattjáró első telepítése körülbelül 18 hónappal ezelőtt történt, mondták az emberek, akik kérték, hogy ne nevezzék meg őket. A második eset a közelmúltban történt. A tengeralattjárók mozgásának mértéke meghaladta azt, amit a brit tisztviselők korábban láttak.
Ketten közülük azt mondták, hogy az amerikai tisztviselők tudtak az incidensekről. Az Egyesült Királyság védelmi minisztériuma azt mondta, hogy nem “kommentálja a műveleteket”. “Az Egyesült Államok figyelemmel kíséri az orosz haditengerészeti tevékenységet” – mondta a Biden-adminisztráció egyik magas rangú tisztviselője. A Fehér Ház szóvivői nem kívánták kommentálni a legutóbbi jelentést, és az orosz védelmi minisztérium sem reagált azonnal a kommentárkérésre.
A Kilo-osztályú tengeralattjáró Oroszország dízel-elektromos támadó tengeralattjárója, amely képes Kalibr cruise rakéták, valamint torpedók és haditengerészeti bányák elindítására.
Az orosz tengeralattjárók bevetése a Nagy-Britanniát és Nyugat-Írországot körülvevő vizeken az ukrajnai háború alatt már ismert volt, bár korábban nem számoltak be arról, hogy az Ír-tenger felé haladtak volna.
Lásd a térképen, ahol az orosz tengeralattjárók behatoltak

2023-ban az ír média arról számolt be, hogy egy brit helikopter és hadihajó “üldözött” egy orosz tengeralattjárót Cork kikötőjében, Írország délnyugati részén. A helikopter és a vadászhajó küldésének választása szükségszerűen megtörtént, mivel az ír hadsereg nem rendelkezett a víz alatti fenyegetések kezelésére szolgáló képességekkel.
A múlt hónapban a BBC arról számolt be, hogy egy orosz tengeralattjárót észleltek Skócia partjainál. Az ír védelmi minisztérium szóvivője azt mondta, hogy az ügynökség nem kommentálja más országok fegyveres erőinek műveleteit. Anélkül, hogy összekapcsolta volna az orosz tengeralattjárókról szóló jelentésekkel, a szóvivő azt mondta, hogy a légi és haditengerészeti erők “fokozott tengeri járőrözést” folytatnak az Ír-tenger tengeri energetikai infrastruktúrája közelében.
Célozza meg az EXA Atlantic tenger alatti kábelt
Cork a Kanadával és az Egyesült Királysággal is összeköttetésben álló tenger alatti kábel, az EXA Atlantic leszállási pontja. A védelmi szóvivő elmondta, hogy a kormányzati szervek is együttműködnek egymással az ország adatkábeleinek védelme érdekében.
Ez összhangban van a War News 24/7 múlt vasárnapi, június 30-i exkluzív jelentésével, amely szerint a NATO attól tart, hogy Oroszország kritikus tengeri infrastruktúrát aknázott el, legalábbis az Északi-tengeren, és utalt a NATO jövőbeli lépéseire az összes tengeri infrastruktúrájának védelme érdekében.
Az Egyesült Államok Haditengerészeti Intézete a Kilo programot “a modern történelem egyik legsikeresebb haditengerészeti programjaként” írja le. Az intézet szerint több mint 60 Kilo-osztályú tengeralattjáró továbbra is szolgálatban van. A Fekete-tengeren ukrajnai célpontok megtámadására használták őket. A Kilo-osztályú tengeralattjárók maximális sebessége 17 csomó a felszínen vagy 20 csomó víz alatt, az Egyesült Államok Haditengerészeti Intézetének honlapján található adatlap szerint.
A National Interest jelentése szerint a “Kilo” osztályú tengeralattjárók soha véget nem érő rémálmot jelentenek az amerikai haditengerészet számára, mivel sekély vízben rejtőznek, és akár egy repülőgép-hordozót is elsüllyeszthetnek.
A Kilo dízelek 2004-es emlékeket idéznek fel, amikor egy svéd Gotland-osztályú dízel tengeralattjárónak sikerült elsüllyesztenie egy amerikai repülőgép-hordozót egy gyakorlat során.
***


