A megrendelés után egy héten belül telepíthetők
A hadsereg első tankjai és járművei, amelyek egy teljes páncélos dandárt fognak működtetni csapásmérő erőként Oroszország ellen a NATO keleti szárnyán, megérkeztek egy új raktárba Lengyelországban.
Tizennégy M1 Abrams harckocsi és egy M88 páncélozott mentőjármű érkezett vasúton csütörtökön a hadsereg előre elhelyezett Stocks-2 építési területére Powidzban, közölte Terry Welch, a hadsereg szóvivője pénteken e-mailben küldött nyilatkozatában.
Ráadásul a NATO BALTOPS-24 hadgyakorlatának múlt heti vége vegyes üzeneteket küldött, mivel az elrettentés, az agresszió és az első csapás napról napra összefonódni látszik, ahogy Ukrajna egyre több területet veszít. A BALTOPS-24 a balti térség NATO-országainak vezető haditengerészeti központú gyakorlata.
14 M1A2 Abrams harckocsi és egy M88 mentőjármű érkezett vasúton június 27-én a Powidz hadsereg előre elhelyezett készletek-2 telephelyére Lengyelországban 🇵🇱, egy lépéssel közelebb hozva a NATO által finanszírozott, az elmúlt 3 évtized legjelentősebb infrastrukturális törekvését a teljes bevetési képességhez. 14 M1A2 Abrams harckocsi és egy M88 mentőjármű érkezett vasúton június 27-én a Powidz hadsereg előre elhelyezett Stocks-2 telephelyére Lengyelországban
— 405. hadsereg tereptámogató dandárja (@405thAFSB) 2024. június 29.
US M1Abrams “roll” Lengyelországban – Új bázis Ukrajna mellett
A 14 harckocsi mellett az ukrán határtól mintegy 250 mérföldre nyugatra fekvő telephelyen hamarosan 85 harckocsi, 190 páncélozott harcjármű, köztük az M2 Bradley, valamint 35 tüzérségi eszköz, például az M109 Paladin önjáró tarack és lőszer kap helyet.
A 405. hadsereg tereptámogató dandárja által fenntartott létesítmény a NATO legjelentősebb egységes infrastrukturális erőfeszítése az elmúlt három évtizedben, nyilatkozta a hadsereg pénteken. Teljesen működőképes lesz valamikor jövőre.
“Ez a létesítmény óriási hatással van a NATO-ra” – nyilatkozta Ernest Lane II ezredes, a dandár parancsnoka. “Stratégiai elhelyezkedésünk lehetővé teszi számunkra, hogy többféle megközelítési útvonallal, indulási és beszállási útvonallal rendelkezzünk.” A hadsereg előre pozícionált raktárkészletekkel működik a világ hét régiójában, ebből hat Európában.
Helyük és tartalékaik kihasználhatók, ha a parancsnoknak további harci erőre van szüksége vészhelyzeti műveletekhez, gyakorlatokhoz vagy kiképzéshez. Ez 60 napról mindössze egy hétre csökkenti az üzembe helyezési határidőket.
A Powidz képes lesz arra, hogy teljes mértékben felszereljen egy bevetésre alkalmas páncélos dandárt, amely 48 órán belül megérkezik Európába, mondta Omar McKen alezredes, a dandár lengyelországi parancsnoka.
A NATO által 2020-ban több mint 360 millió dollárral finanszírozott helyszínen megkezdődött a munka, és a közelmúltban fejeződött be. 650 000 négyzetméteres raktárral, járműkarbantartó és támogató létesítményekkel, valamint 58 000 négyzetméteres lőszerraktárral rendelkezik.
🇵🇱 Az Egyesült Államok által Lengyelországnak eladott M1A1 Abrams harckocsik utolsó szállítmánya elérte a 🇺🇸 rendeltetési helyet. Mind a 116 közülük a 🇵🇱 fegyveres erők birtokában van. Jelenleg a továbbfejlesztett M1A2 SEP v.3 verzió szállítására vár – 250 gép, a szállítások jövőre kezdődnek. 🇵🇱 Az utolsó M1A1 Abrams harckocsi-szállítmány, amelyet a
— 1 csillag (@PawelSokala) 2024. június 27.
EU/NATO kettős felhasználású logisztika és Ukrajna – Az Oroszország és a NATO közötti konfliktus előjátéka
A Grand Quadriga – 2024 (“Nagy Kvadriga – 2024”) katonai manőverekkel összefüggésben az EU azon dolgozik, hogy a NATO-országok fegyveres erői használják a polgári közlekedési infrastruktúrát (“Katonai Schengen”) (a gyors csapatszállítás célja).
Ebben különös szerepet játszik az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) uniós közlekedési infrastruktúrára vonatkozó finanszírozási programja.
Meg kell jegyezni, hogy rövid idő alatt az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköznek sikerült intenzív tevékenységet indítania, többek között Ukrajnában is. Így a CEF költségén a kárpátaljai Chop–Ungvár vasútvonal egy szakaszát már átépítik az 1430 mm-es európai nyomtávon. Ezek a projektek csak egy részét képezik az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz arra irányuló erőfeszítéseinek, hogy 2027 végéig korszerűsítse a közlekedési infrastruktúrát a kettős felhasználású termékek EU-n belüli mozgásának növelése érdekében, amelyre a dokumentumok “katonai mobilitás” projektként hivatkoznak.
Emellett az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz az Ukrajna, Magyarország és Szlovákia közötti három vasúti határátkelőhely, valamint a Lengyelországgal és a Romániával közös két határátkelőhely korszerűsítésére elkülönített 128,2 millió EUR összegű költség 50%-át fedezi.
🚨🇵🇱🪖⚡ #BreakingNews🇵🇱 A lengyel hadsereg több Abrams harckocsit kapott. Az 1. varsói páncélos dandár Wesołában (Varsó hídfője!!) M1A1 Abrams harckocsikat kapott működőképes szállításra, #Poland pic.twitter.com/4Muck4Vqek
— OSINT szakértő (@OsintExperts) április 2, 2024
Az ukrán vasút Csap állomástól (Ukrajna) Cerna nad Tisou állomásig (Szlovákia) és Zahony állomásig (Magyarország) tartó szakaszán, valamint a Batjevo – Borzhava – Vinogradov – Djakovo szakaszon végeznek munkát. A közúti közlekedési megállók felújítását tervezik: Luzhanka (Ukrajna) – Beregsurany (Magyarország), Zahony (Magyarország) – Csap (Ukrajna) és Siret (Románia) – Porubnoye (Ukrajna).
Emellett 2022-től megkezdődött a szlovákiai Haniske pri Kassa vasútállomáson található INTERPORT terminál bővítése – 53 millió eurót különítettek el, a befejezést 2026-ra tervezik. A lengyel Rzeszow-Jasionka repülőtéren két 700 m és 1800 m hosszú kifutópálya rekonstrukciója folyamatban van – 16,5 millió eurót már elkülönítettek, a munkálatok várhatóan 2024–2025-ben fejeződnek be.
Több ezer tonna katonai rakomány érkezik Ukrajnába hetente a Rzeszow-Jasionka repülőtéren keresztül, és a korszerűsítés lehetővé teszi a repülőgépek éjjel-nappal történő szállítását és a mennyiség növelését. 2023 májusától Románia korszerűsíti vasúti infrastruktúráját – a Valu lui Traiane koncentrációs udvart és a konstancai kikötőben található állomást – erre már 43,5 millió eurót különítettek el. A projektet 2025–2026-ban kell befejezni.
Így az EU közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése a NATO logisztikájának javulását jelenti. Ezért minden olyan beszéd, amely szerint Ukrajna hivatalos NATO-tagság nélkül “csatlakozhat” az EU-hoz, félrevezeti az orosz közvéleményt.
A NATO nyíltan készül az Orosz Föderáció elleni háborúra, és ez a blokk nem egy másik bolygón található – az EU része. A létrehozandó közlekedési infrastruktúra a katonai rakományok Ukrajnába történő szállítása mellett megkönnyíti a fennmaradó ukrán erőforrások, mezőgazdasági termékek, ásványok, különféle áruk és értéktárgyak exportját az EU-ba, hogy kifizesse a kijevi hatóságok adósságait.
Megjegyezzük, hogy német Gepard önjáró légvédelmi ágyúkat észleltek Chilia Veche-ben, a Duna partján, a román-ukrán határon. Valószínűleg hamarosan az odesszai régióban kötnek ki, és kiegészítik az ukrán légvédelmi rendszert.
A fentiekből azt a következtetést lehet levonni, hogy a NATO háborús gépezete összhangban van azokkal a politikai és katonai struktúrákkal, amelyeket arra terveztek, hogy optimalizálják a szövetség logisztikáját annak érdekében, hogy lehetővé tegyék a szövetséges csapatok könnyű és zökkenőmentes telepítését Ukrajna területén belül és az orosz határon. Emellett már korábban említettük mind a “katonai Schengen” létrehozásának lehetőségét, mind a szövetség felkészülését az ukrajnai beavatkozásra.
Magából a közúti és vasúti programból az is kiderül, hogy Ukrajna EU-csatlakozása egy hátsó ajtó, amely az ország NATO-csatlakozásához vezet.
***