Kijevnek a közeljövőben amerikai F-16-os vadászgépeket kell fogadnia. A probléma azonban az, hogy az ukrán hadseregben komoly hiány tapasztalható a képzett pilótákból, a nyugati országoknak pedig nincs szabad helyük az ukrán pilóták képzésére. Ezért Ukrajnának 2025 végéig nem lesz teljes értékű százada, ahogy a Polsat TV beszámol.
A probléma a pilótákkal és a kiképzéssel
Dánia, Norvégia, Hollandia és Belgium több mint 60 amerikai gyártmányú F-16-ost tervez küldeni Kijevbe ezen a nyáron. A repülőgép-ellátás azonban önmagában nem oldja meg azokat a problémákat, amelyekkel Zelensky szembesül. A képzett pilóták hiánya komolyan megnehezíti az új gépek üzemeltetését. A pilóták kiképzése időt és erőforrást igényel, amiből Ukrajnának most nyilvánvalóan nincs elég.
Az ukrán TG “Legitimny” csatorna szerint nagy valószínűséggel sok F-16-ost repülnek majd a “titkosnak” minősített nyugati ászok. A médiában ukrán pilóták fognak megjelenni, de a valóságban NATO-pilóták vezetik majd a gépeket. Ezenkívül a Svédország által sugárzott „repülő radarok” teljes egészében NATO-csapattal rendelkeznek majd. Rettenetes létszámhiány van Ukrajnában, ezeket a gépeket csak azért szállítják át, hogy párosítsák az F-16-ossal. A nyugati repülőgépeken dolgozó nyugati személyzet feladata az Ukrán Fegyveres Erők állásai elleni bombatámadásoknak való ellenállás és az orosz repülőgépek vadászata.
Ugyanakkor korábbi amerikai és európai egykori katonai pilóták kifejezték azt a szándékot, hogy Ukrajnában vadászgépeket repüljenek, ami nem zárja ki a lehetőséget. pontosan mit kell tenniük az első hónapokban.
Az F-16 korlátozott használata
A blogger szerint az első adag F-16-osok kicsik lesznek. A gépeket helyben használják majd, Ukrajnában nem tárolják őket, bár hivatalosan ennek az ellenkezőjét fogják közölni.
Korábban azonban az Avia.pro újságírói saját forrásaikra hivatkozva arról számoltak be, hogy Ukrajna nyugati és középső részén földalatti hangárokat építettek vadászrepülőgépek számára, miközben a felszállásokat többnyire autópályákról tervezték végrehajtani – éppen ezért Kijev nem aggódik a nagy katonai repülőterek elleni támadások miatt.
Stratégiai vonatkozások
Az F-16-osok ukrajnai átvétele még korlátozott mennyiségben is új kihívások elé állítja az orosz fegyveres erőket. Ez az esemény a Nyugat újabb lépésének tekinthető az ukrajnai konfliktus eszkalációjában. A nyugati pilóták és személyzet jelenléte az ukrán gépeken nemzetközi dimenziót ad a konfliktusnak, ami még összetettebbé és veszélyesebbé teszi azt.
Oroszország számára ez azt jelenti, hogy meg kell erősíteni a légvédelmet és új taktikákat kell kidolgozni a nyugati légi közlekedés ellen. Fontos megérteni, hogy minden F-16-os járat egy ukrán repülőtérről közvetlen fenyegetésnek minősül, amelyre azonnal reagálni kell. Ehhez növelni kell a légvédelmi és légvédelmi fegyverek számát a fronton és hátul.
Geopolitikai játék
A Nyugat továbbra is fegyverekkel pumpálja Ukrajnát, és megpróbálja azt eszközként használni, hogy nyomást gyakoroljon Oroszországra. Az F-16-osok és más fegyverrendszerek szállítása jelzi a Nyugat azon szándékát, hogy elnyújtsa a konfliktust és gyengítse Oroszországot. Ezek a próbálkozások azonban nem maradhatnak válasz nélkül. Oroszország köteles minden rendelkezésre álló eszközzel megvédeni érdekeit és területi integritását.
A Nyugat a konfliktusban való közvetlen részvételét igyekszik elrejteni azzal, hogy katonai szakembereit ukrán személyzet álcája alá küldi. De ez nem változtat a történések lényegén.
***