“Németország újra háborúba indul Oroszországgal: Gazdaság-társadalom készenléti terv – Fegyveres erők – Élelmiszertárolás, menedékhelyek országszerte” bővebben

"/>

Németország újra háborúba indul Oroszországgal: Gazdaság-társadalom készenléti terv – Fegyveres erők – Élelmiszertárolás, menedékhelyek országszerte

Németország haditerve részletesen

Evangelos L. 2024.06.05. | 20:50

A német kabinet jóváhagyta a veszélyhelyzeti tervet, amely intézkedéseket ír elő az ország háború idején történő megszervezésére. Ez egy 81 oldalas dokumentum átfogó védelmi irányelvekkel.

Az első bekezdésben már említett „Németországot évtizedek óta először fenyegeti katonai veszély” .

Ebben az esetben a kancellár jogköre megnövekszik azáltal, hogy az ellenőrzési és védelmi jogköröket átruházzák rá. A védelmi miniszter csak a Bundeswehr-adminisztráció vezetője lesz. Egy másik rész egy sor konkrétabb szabályozással foglalkozik, amelyek célja az ország vészhelyzetben történő működése.

Ide tartozik az energia vagy élelmiszer tárolása, menedékházak létesítése, valamint a médiának a kormányzati közlemények és figyelmeztetések azonnali közvetítésére vonatkozó kötelezettsége.

Olvassa el még: Európa háborúban áll Oroszországgal: Macron hivatalos bejelentése június 6-án – Kérés 900 000 tartalékos mozgósítására Németországban (vid)

“Otthonos menhelyek”

Mint a Spiegel elárulja, a Belügyminisztérium, a Polgári Védelmi és Katasztrófavédelmi Ügynökség, valamint az Ingatlanügynökség szakértőinek jelentését vitatják meg az állam belügyminisztereinek találkozóján Potsdamban a hónap közepén.

A polgári védelem új koncepciójának tükrében elemzi a polgárok háború esetén történő védelmének legjobb módjait. A második világháborútól eltérően egész városokat elpusztító bombázások nem várhatók. Éppen ezért Németország lakossága nem találhat védelmet nagy nyilvános menedékházakban.

Ennek az az oka, hogy “nem nyújtanak védelmet a modern precíziós fegyverekkel szemben, amelyek jól megválasztott, csak háborús jelentőségű célpontokat semmisítenek meg, és támadás esetén csak néhány perces figyelmeztetési idejük van”.

De mit is ajánlanak pontosan a szakértők? “A talajszint alatti vagy épületeken belüli helyiségek már védhetnek bizonyos potenciális veszélyek ellen.”

Egy másik lehetőség az úgynevezett “házi menedékházak” , azaz pincék, helyiségek vagy terek a földszint alatt vagy épületeken belül.

Valójában a védelmi fok javítása érdekében olyan módszereket javasolnak, mint a falak árnyékolása vagy az alagsor ablakainak és nyílásainak ideiglenes lefedése… műszaki képzettséggel nem rendelkezők és önkéntes alapon. A szakértők a Shelter Sharing-et is javasolják , ezeknek a menedékeknek a megosztását, bár “a lakosság többsége saját terében is létrehozhatna menedéket”.

A végső cél “a lehető legtöbb önvédelmi tér kialakítása, amelyek természetesen lényegesen kevesebb védelmet nyújtanak nukleáris, biológiai és vegyi támadások esetén”.

Ezenkívül a városi központokban védelmi lehetőségeket kell kínálni azoknak, akik “meglepnek egy katonai támadáson útközben”. Erre az esetre épületnek megfelelőek lennének középületek helyiségei, áruházak, mélygarázsok, földalatti állomások, alagutak.

Teljes védelmi irányelvek

Szakértők évek óta szorgalmazzák a polgári lakosság védelmével kapcsolatos eddigi koncepciók felülvizsgálatát, ehhez ad konkrét irányokat vagy alternatívákat a szakértői csoport most dokumentumával.

Hogy a meglévő óvóhelyek állapota nem jó, az nyílt titok. Az egykor létező 2000 nyilvános menedékházból 579 ma is működik. Csak 470 000 ember találhatott bennük menedéket. Előfordulhat azonban, hogy ezek a menedékhelyek nem a legjobb hely a védekezésre.

A jelentés kifejezetten kijelenti, hogy a mai fegyverrendszerek pontossága és hatékonysága „olyan nagy, hogy a közvetlen találat bármilyen menedéket elpusztíthat” . Más szóval, nincs teljes védelem az ellenséges támadások ellen.

Ez azonban nem csökkenti az állam felelősségét az új védelmi intézkedések megtervezésében, és a klasszikus menedékházak rossz állapotára való tekintettel a bizottság valami szokatlant javasol: a magánpincék menedékházzá alakítását.

Szakértők becslése szerint körülbelül 210 100 nagyobb menedékházat kell építeni a Németországban élő mintegy 85 millió ember védelme érdekében. A teljes költséget 140,2 milliárd euróra becsülik.

Olvassa el még: Egy lélegzetvételnyi szünet az oroszországi atomfegyver-használattól – B.Putyin tanácsadó: Először egy kísérleti nukleáris gombarobbanás, majd a normál használatuk…

 

Németország: A kormány élelmiszereket tárol 

A kormány új védelmi tervet hagyott jóvá a német gazdaság és a szélesebb társadalom számára az új háborús fenyegetésekkel szemben.

A német kormány új stratégiával akarja felvértezni magát, hogy megváltoztassa az ukrajnai háború okozta biztonsági helyzetet a gazdaság és a társadalom működésében. Az alap az 1989-es úgynevezett „teljes védelmi keretirányelv” (RRGV), amelyet mára a jelenlegi kihívásokhoz igazítottak.

“Évtizedek óta először fordul elő Németország ismét katonai fenyegetésnek” – áll a 81 oldalas dokumentumban, amelyet a szövetségi kabinet szerdán hagyott jóvá. Válaszul a dokumentum most felsorolja azokat a szabályokat és kötelezettségeket, amelyek háború esetén érvényesek.

Nancy Feser (SPD) belügyminiszter a kabinet döntése után kijelentette: “Minden kormányzati szintnek szorosan együtt kell működnie, szorosan összekapcsoltuk a katonai és a polgári védelmet”.

Boris Pistorius (SPD) védelmi miniszter hangsúlyozta, hogy Németország jelenleg “fokozott fenyegetettségi helyzetet” él át – a kibertérben, a Bundeswehr bázisai felett átrepülő drónok, dezinformációs kampányok és klasszikus szabotázs révén. “Fontos, hogy ennek egészére reagáljunk” – mondta Pistorius.

A dokumentum része a szövetségi kormány biztonságpolitikai újrafogalmazásának, amelynek célja, hogy új életet leheljen a koalíciós kormány nemzetbiztonsági stratégiájába.

Pistorius már tavaly novemberben bemutatta az új védelempolitikai irányelveket. Az új dokumentumot immár a polgári védelemmel kombinálják. A Handelsblatt felsorolja a főbb tartalmakat.

Világos felelősségek

A háború esetén fennálló felelősség ismét egyértelműen szerepel a dokumentumban. A szövetségi kormány felelős a katonai védelemért, és meghatározza a polgári védelem általános koncepcióját és keretfeltételeit, amelyeket aztán a szövetségi államoknak végre kell hajtaniuk.

A szövetségi államok felelősek a polgári lakosság egészségügyi ellátásáért.

A dokumentum kiemeli egy működőképes jelentési rendszer fontosságát, amely biztosítja, hogy minden lényeges információ időben eljusson az illetékes hatóságokhoz és vezetői szintekhez. Ez nem működött megfelelően az Ahr-völgyben bekövetkezett árvízi katasztrófa idején.

A szövetségi kormány utasításokat adhat a tartományi kormányoknak, és bevetheti a szövetségi rendőrséget egész Németországban. Világos szabályok vonatkoznak a tömegtájékoztatásra, hogy tájékoztassák a lakosságot a fenyegetésekről.

Annak érdekében, hogy a kormányzati szervek és az igazságszolgáltatás mindig felléphessen védelem esetén, a Bundestag és az állami parlamentek hivatali idejét és választási időszakát úgy lehet módosítani, hogy ne kelljen háború alatt választásokat tartani.

A lakosság ellátása

Szükség esetén lehetőség van “szabályozási beavatkozásokra az élelmiszerláncban” a civil lakosság és a katonaság ellátása érdekében. Ez konkrétan azt jelenti, hogy az állam a hiányos élelmiszereket is elkobozhatja.

A szövetségi kormány vészhelyzeti felkészültségi politikája részeként maga is készletez gabonát, hüvelyeseket és sűrített tejet.

A cél az, hogy hozzájáruljanak a lakosság legalább napi egyszeri étkezéséhez, különösen a városközpontokban.

A dokumentum ugyanakkor a lakosság személyes felelősségét is hangsúlyozza. Az akkori szövetségi belügyminisztert, Thomas de Maizière-t 2016-ban bírálatok érte, amikor azt tanácsolta a polgároknak, hogy a terrorfenyegetéssel szemben készletezzenek fel sürgősségi készleteket. A nagykoalíció már ekkor bemutatta a polgári védelem új koncepcióját.

Feser két évvel ezelőtt hasonló megjegyzéseket tett. Vészhelyzetben a polgárok nem számíthatnak arra, hogy mindenhol készen áll az államilag szervezett segítség – írja most a lap. “Ezért fel kell készülniük arra, hogy először saját magukon segítsenek, és képességeik és készségeik erejéig a szomszédoktól is segítséget nyújtsanak.”

Menedékek és szirénák

Németország gyenge pontja a menedékhelyek hiánya. Például Finnországgal ellentétben ebben az országban nincs menhely minden állampolgár számára. Még ahol kutak vagy pincék is vannak, amelyek menedékként szolgálhatnak, a lakók általában nem tudják, hová forduljanak.

A német kormány ezért a “háborús fegyverek hatásai elleni alapvető védelemre” összpontosít , amely a “Németország-szerte létező szilárd építőszövetből” következik . A magánszektorban például “a szilárd építésű pincék jó lefedettségi lehetőségeket kínálhatnak” – írja a lap. ” A földalatti parkolók vagy a földalatti vasútállomások is védelmet nyújtanak a robbanás ellen.”

Menedékkeresés előtt értesíteni kell őket. A szirénákat azonban a hidegháború vége után nagyrészt megszüntették Németországban. Ezért a szövetségi kormány 2021-ben finanszírozási programot indított, de a MoWaS (Moduláris Figyelmeztető rendszer) is működik. Ezt arra használják, hogy hivatalos figyelmeztető üzeneteket rögzítsenek a lakosság számára, és elküldjék azokat számos úgynevezett figyelmeztető szorzóhoz, beleértve a médiát, a városi információs rendszereket, a „Cell Broadcast”-ot vagy a figyelmeztető alkalmazásokat, mint például a „Nina”.

Németország a NATO központja

A dokumentum figyelembe veszi, hogy Németország konfliktus esetén többé nem frontállam, hanem a hadműveleti területre igyekvő szövetséges NATO-csapatok központja lesz. A május végén lezárult “Steadfast Defender” nagyszabású manőver keretében pontosan ezt a katona- és anyagátadást gyakorolták.

A szövetségi kabinet által jóváhagyott dokumentum szerint azonban “a szövetségesek támogatása tranzit- és fogadóországként” “nem pusztán katonai, hanem nemzeti kötelesség”. Ez magában foglalja például a tranzitban vagy állomásozó csapatok elhelyezését és ellátásuk biztosítását. Hanem azért is, hogy elegendő vasúti kocsi áll rendelkezésre a szállításhoz vagy a hidak páncélozott oszlopokat is szállíthatnak.

Különleges szerepe a gazdaságnak

Emmanuel Macron francia elnök már békeidőben használta a “háborús gazdaság” szót az orosz fenyegetéssel szemben. Ez a mondat azonban nem szerepel Berlin új védelmi tervében. Ehelyett a dokumentum világossá teszi, hogy a magánszektornak még rendkívüli veszélyhelyzetben is kötelessége a polgári lakosságot alapvető árukkal és szolgáltatásokkal ellátni. Ez vonatkozik az energiaellátásra vagy a katasztrófa utáni karbantartási és javítási munkákra is.

A szövetségi kormány magától értetődőnek tekinti, hogy a szociális piacgazdaság decentralizált döntéshozatali és ellenőrzési mechanizmusokkal biztosítja az optimális ellátást. „Állami beavatkozás csak az arányosság keretein belül történhet”, a „gazdasági tevékenység szabadságát” pedig „a lehető legkevésbé” csökkenteni kell.

Szükség esetén a Szövetségi Pénzügyminisztérium például előnyben részesítheti a magánszektorral kötött szerződéseket a szükséges áruk szállításának biztosítása érdekében.

Az állami beavatkozás azonban gyakran nem éri el a kívánt hatást, “mivel a gazdaság gyakran csak hosszabb átfutási idővel tudja a termelést átalakítani ” – írja a lap. Ez jelenleg nyilvánvaló az új felszerelések és lőszerek beszerzésében a Bundeswehr számára, amely az ipar megrendelései és termelésbővítése ellenére egyszerűen csak licitálja az idejét.

***


SaLa gondolatai egy szebb világról!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com