16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből, a szakértő szerint a következő 5-10 év “kritikus” lesz

16-ezer pedagógus hiányzik jelenleg az oktatásból, számuk pedig tovább nőhet már október végén. Az iskolaigazgatók tehetetlenek, miközben a pályán megmaradó pedagógusok óraszáma tovább emelkedik. Az ATV Híradónak nyilatkozó oktatáskutató szerint 5-10 éven belül kritikussá válhat a helyzet. Az ATV Híradó riportja.
Hamarosan megkezdődnek a tanévnyitó ünnepségek az iskolákban, azonban kérdéses, hogy az iskolák hogyan oldják meg az oktatásukat. Ugyanis a pedagógushiány már a tanítók között is jelentkezik. A felmérések szerint 16 ezren hiányoznak a rendszerből, míg Nagy Erzsébet szerint jogszabálysértő lesz a tanévkezdés, ráadásul a helyzet tovább súlyosbodhat már október végén.
„Nagyon sokan jelezték már a PDSZ-nek, a jogsegélyszolgálatunk folyamatosan foglalkozik azzal, hogy most kívánják otthagyni a munkahelyet a kollégák, ahol egyébként ugye a közalkalmazotti jogviszonyban a lemondási idő két hónap, tehát maximum két hónapig tudják még őket az intézményben tartani, ha nem mennek a közös megegyezésbe, és aztán év közben fognak távozni. És ők se lesznek kevesen” – fogalmazott Nagy Erzsébet, a PDSZ országos választmányi tagja.
Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Híradónak azt mondta, óriási az informatikát és a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusok hiánya, de már a legkisebbek nevelése is kérdéses.
„A nyáron érkeztek be olyan hírek is, hogy bizony szintén vannak olyan óvodák, ahol több óvodai csoport van, mint ahány végzett óvónő, itt megint ugye az a kérdés, hogy ki fog bemenni ezekbe a csoportokba valódi szakmai munkát végezni. De egészen elképesztő, hogy lassacskán most már az eddig viszonylag nyugodt terület, a magyar-történelem szakokról is jeleznek hiányokat a különböző országrészekről a kollégák” – mondta Gosztonyi.
Nahalka István, oktatáskutató szerint a pedagógusok hiánya évről évre fokozódik és ez várhatóan a következő években sem változik majd. Ennek oka elsősorban az, hogy egyre többen mennek nyugdíjba. Úgy véli: az elkövetkező 5-10 év ebből a szempontból kritikus lesz. Az iskolaigazgatóknak pedig nincs sok eszköz a kezükben.
„Ezek között valószínűleg a még a pályán lévő pedagógusoknak a további kizsigerelése a legfőbb módszer, vagyis, hogy még több órát tartsanak. Hát aztán persze, hogy a heti 26 óra feletti órák ki lesznek-e számukra fizetve, az egy nagy kérdés, mert ezeket az új szabályok szerint ki kell fizetni, de hát nem tudjuk, hogy van-e pénz a rendszerben erre” – mondta a kutató.
Szeptember másodikára egyébként A Diákok a Tanárokért mozgalom szolidaritási tüntetést szervezett, amelyhez mindkét pedagógus szakszervezet bejelentette már a csatlakozását. (atv)
A balrad.hu kommentje a “kunyera” után
Kérjük, anyagilag támogassa a Bal-Rad-ot! – a blog nyitóoldalának jobb felső sarkában látható piktogrammra kattintva Pay-Pal-on
-vagy közvetlen postai úton:
Szabó Péter
2747 Törtel,
Petőfi-ut. 12.
HA LEHET…- NE BORÍTÉKBAN, MERT AZ MOSTANSÁG ELVÉSZ!
A beérkező adományokról olvasóinkat a “Köszönjük”– rovatban tájékoztatjuk! balrad.hu/koszonet
Ha tetszett ez a cikk, ha egyetértesz a balrad.hu-val, oszd meg Facebookon, Twitteren, VKontakton – meg ahol csak lehetőséged van rá! De legalább LÁJKOLD! – hiszen azzal is tudsz segíten!
Bal-Rad komm: “…Nahalka István, oktatáskutató szerint a pedagógusok hiánya évről évre fokozódik és ez várhatóan a következő években sem változik majd. Ennek oka elsősorban az, hogy egyre többen mennek nyugdíjba. Úgy véli: az elkövetkező 5-10 év ebből a szempontból kritikus lesz…”
MEGLÁTÁSUNK SZERINT A PROBLÉMÁNAK HÁROM ALAPVETŐ OKA VAN!
1. A pedagógushiány EGYIK FŐ – FŐ ELŐIDÉZŐJE A TÁRSADALMI MEGBECSÜLTSÉG TELJES HIÁNYA!
A rendszerváltás óta ugyanis az oktatáspolitika átalakításával olyan – korábban soha nem tapasztalt – diák és szülői SZABADOSSÁG uralkodott el, amelyben a PEDAGÓGUS KÉNYTELEN TŰRNI AKÁR A SZEMÉLYE ELLENI ERŐSZAKOT IS! Hogy aztán ez a jelenség mennyiben köthető a diákság – már elnézést a kifejezésért, de HA ŐSZINTÉK AKARUNK LENNI, akkor igenis ki kell mondanunk – igencsak jelentős számú genetikai “átalakulásához”, aligha tévedünk nagyot, amikor kimondjuk: DÖNTŐEN! Hiszen az egykoron szebb időket megélt és MEGBECSÜLT – TISZTELT TANÁRNŐK ÉS TANÁR URAK egyre nehezebben viselik el a VELÜK SZEMBEN már nem csak ritkán előforduló verbális és fizikai erőszakot. Érthető tehát, hog EGYRE KEVESEBB FIATAL TEKINTI HIVATÁSÁNAK a főképpen az általános iskolai és szakképző intézetekben való tanítást!
2. A pedagógusok munkájának alacsony ANYAGI ELISMERTSÉGE IS hozzájárul a szakma elöregedéséhez! Hiszen egyre kevesebben vállalják a FOKOZOTT SZELLEMI ÉS PSZICHÉS NYOMÁSSAL JÁRÓ tanári pályát a fiatalok, a jószerével csak az összeszereldei bérekkel szemben “versenyképes” fizetésért!
3. A KÖZOKTATÁS MINŐSÉGÉNEK A MINDENKORI – de kiváltlépp a döbrögista korszakra jellemző – SZÁNDÉKOS LEROMBOLÁSA ugyancsak komoly akadálya a pedagóguspálya iránti érdeklődésnek! Hiszen a “KLASSZIKUS” KÖZOKTATÁSBAN ZAJLÓ FOLYAMATOS MINŐSÉGRONTÁS, AMIVEL SZEMBEN OTT ÁLL A “KIVÁLASZTOTTAK SZÁMÁRA” LÉTREHOZOTT – TÖBBNYIRE FIZETŐS – ALAPÍTVÁNYI RENDSZER PEDIG EGYSZERŰEN ILLÚZIÓROMBOLÓ HATÁSÚ!
Mindezeket figyelembe véve – NEM SZAKMABELIEKKÉNT ÉS NEM SZAKÉRTŐKKÉNT! – úgy
vél(HET)jük, hogy még vélhetőleg számtalan probléma lenne felsorolható a pedagógusokat nyomasztó gondok mellé! Azt viszont határozottan kijelenthetjük, hogy a Magyar Népköztársaság jó hírét keltő egykori magyar oktatás és szakképzési politika megszüntetése, EGYSZERŰEN BELEILLIK A RENSZERVÁLTÓK FILOZÓFIÁJÁBA: EGY MESTERSÉGESEN LEBUTÍTOTT TÁRSADALOM SOKKAL KÖNNYEBBEN URALHATÓ, MINT EGY MŰVELT, TANULT!
Márpedig Döbrögisztán “versenyképes” – RABSZOLGAMUNKÁRA ALAPOZOTT – társadalomfilozófiája szerint az összeszereldéknek a BIOROBOT – IGÉNYE CSAKIS AZ ÖNÁLLÓ GONDOLKODÁSRA A MOZDULATSOR GYORS ELSAJÁTÍTÁSÁN KÍVÜL TÖBB TUDÁSSAL NEM RENDELKEZŐK TÖMEGE!
A jelenlegi “közoktatás és szakképzés” EZEN FILOZÓFIA MENTÉN ZAJLIK!
Tudomásul kell venni mindazoknak, akik ezzel nem értenek egyet, hogy HA EZEN VÁLTOZATANI AKARNAK, AKKOR A POZITÍV VÁLTOZÁS CSAKIS ÉS KIZÁRÓLAG EGY FUNDANENTÁLIS JELLEGŰ, TÁRSADALMI RENDSZERVÁLTÁSSAL ÉRHETŐ EL!
FUNDANENTÁLIS JELLEGŰ, TÁRSADALMI RENDSZERVÁLTÁSSAL ÉRHETŐ EL!
Fundamentális, azaz alapos, de lehet gyökeresnek, radikálisnak is mondani.
De, mint mondtam a diktatúrából diktatúrába átmenetet nem lehet rendszerváltásnak nevezni…
Hatalmas tévedés—nem pedagogusok hiányoznak hanem magyar gyerekek—5 éven belül egy magyar gyerek sem lesz—-lakosság csere befejezödik—már 3,5 millio izraeli vándorolt be.cigányok létszáma is meghaladja 2 milliot s most ukrán alja s cigányai is tömegesen érkezik mert 130 ezres támogatást kapnak s gyerekeiket kötelezö felvenni még legjobb iskolákba is igy onnan maradék magyarok teljesen kiszorulnak…
5*