Már a magyarok járnak át napszámosként Romániába
Százával járnak a Békés megyei határvidékről aradi gyárakba dolgozni. Pedig ott nincs társadalombiztosítás – de a fizetés több mint a közmunka, a munka jobb, mint a napszám, és a pénzbehajtók nem érik utol az embert.
Több száz Békés megyei jár át naponta Romániába zömében gyári munkára, ehhez sokszor 80-90 kilométert kell utazni – írja a Szabadföld. A lap szerint aki csak a normális napi 8 órát dolgozza le, az is megkeres nettó 130-140 ezer forintot. Három műszakos a munka, a műszakpótlékot kifizetik, korlátlanul lehet túlórázni, egy túlóráért nettó ezer forint körül adnak.
Aradon hatalmas és zsúfolt az ipari zóna. Az E68-as európai főút elkerülő szakaszán könnyűszerkezetes üzemcsarnokok, ameddig a szem ellát. Ezek a cégek zömmel olasz és német tulajdonban vannak, a nagy, nemzetközi autógyáraknak szállítanak be.
A Leoni például, ahol a legtöbb Békés megyei dolgozik, a gépkocsik elektromos kábelrendszerét gyártja. Nincsenek szigorú egészségügyi követelmények. A munka jó része abból áll, hogy összeillesztik a kábelnyalábokat, és különféle csatlakozókat raknak a szálak végére. Állva nehezebb dolgozni, de a munka egy részét ülve is lehet végezni. Ha jól meggondoljuk, még a nyolc általánosra sincs szükség ehhez a tevékenységhez.
A Leoni munkásbuszának végállomása például Sarkad, ahol szinte megszűnt a foglalkoztatás, amióta tönkretették a téeszt, és bezárták a cukorgyárat. Az ipari munkahelyek zöme Gyulán is elveszett. A fürdőhöz kapcsolódó idegenforgalom sokaknak ad ugyan munkát, de a régi gyárak ezres létszámainak a töredéke tud csak belőle megélni. Sarkad–Gyula–Elek–Lőkösháza–Dombegyház–Battonya, majd a határon át Arad az útvonal. Sarkadról majdnem 90 kilométer csak az odaút. Kunágotáról és Kétegyházáról még így is személyautóval, kisbusszal kell Elekre vagy Dombegyházra, a buszhoz vinni az embereket.
A megterhelő körülmények ellenére sokaknak számít az állandó munka és a biztos fizetés. A legtöbbször azonban nem vonnak le a pénzből semmit egészség- vagy nyugdíjbiztosításra. Sokaknak pedig a bedőlt devizahitel miatt kell Romániába ingázni, a magyarországi bérüket ugyanis egyből elszedné a behajtó. (piacesprofit)
Bal-Rad komm: Benne van ebben a viharsarki történetben a magyarok jelen – és jövőtragédiája egyaránt.
“…a magyarországi bérüket ugyanis egyből elszedné a behajtó.”
– Nyomorultak versenyfutása az élettel a MAI MEGÉLHETÉSÉRT, a holnapi biztos éh, dög, vagy fagyhalál tudatában. Közmunkából menekülnek egy járulékfizetés nélküli világba.
MERT SZERETNÉNEK ÉLNI! LEGALÁBB NAPONTA EGYSZER JÓLLAKNI – AMÍG BÍRNAK ROBOTOLNI!
“…szinte megszűnt a foglalkoztatás, amióta tönkretették a téeszt, és bezárták a cukorgyárat. Az ipari munkahelyek zöme Gyulán is elveszett…a régi gyárak ezres létszámainak a töredéke tud csak…” – HELYBEN MEGÉLNI!
1991. június 28-án – ezen hét csütörtökén volt annak 27 esztendeje – MEGSZŰNT A KGST!
Nade helyette jött a “MEGVÁLTÓ EUROATLANTI BEINTEGRÁLLÓDZÁSUNK”!
Vele a tőke, az áruk és szolgáltatások, meg a személyek szabad áramlása. És egyéb csodás lehetőségek.
Hajléktalan, munkanélküli lehetsz! Megdögölhetsz éhségbe vagy valami nyavalyába, meg megfagyhatsz!
MINDEHHEZ JOGOD VAN, HISZEN SZABAD VAGY!
Ha tetszett ez a cikk, ha egyetértesz a balrad.ru-val, oszd meg Facebookon, Twitteren, VKontakton
Kérjük, anyagilag támogassa a Bal-Rad-ot! – a piktogrammra kattintva Pay-Pal-on
vagy közvetlen postai úton:
Szabó Péter
2747 Törtel,
Petőfi-ut. 12.
A beérkező adományokról olvasóinkat a “Köszönjük”– rovatban tájékoztatjuk!
Járulékfizetési nélküli világban élnek azok is, akik a térségbeli mezőgazdasági idénymunkából élnek és akik napi bejelentéssel dolgoznak!Ha mennek dolgozni van pénz,ha nem akkor nincs!Persze hogy ebből se nyugdíjuk, se eü ellátásuk sincs, de ez a tömeget nem érdekli csak a hetenkénti kp.Pedig hogy fognak hiányozni ezek az évek, amit a sorstalanságban töltöttek el!Már persze aki majd megéri…