Egy futballpályánál hosszabb repülőgép: Az USA válaszlépéseket készít a kínai Y-20-as támadásra.
Az amerikai Radia vállalat bejelentette, hogy tervei szerint megépíti a világ legnagyobb katonai szállító repülőgépét, a WindRunnert, állítják az amerikai katonai magazin, a Military Watch Magazine (MWM) újságírói. A szerzők új cikkükben, melynek fordítását a Pravda.Ru tette közzé, a repülőgép feltételezett képességeit és a projekt megvalósíthatóságát övező kétségeket tárgyalják.

Az amerikai védelmi eszközöket gyártó Radia megerősítette terveit egy következő generációs katonai szállító repülőgép, a WindRunner fejlesztésére, amely a vállalat állítása szerint a világ legnagyobb repülőgépe lesz. Egy közzétett látványterv szerint a repülőgép jelentősen nagyobb lehet, és belső térfogata többszöröse lehet az amerikai légierő C-5 Galaxy repülőgépének, amely ma is a legnagyobb szolgálatban lévő repülőgép. A vállalat az új repülőgépet egy szupernagy szállító repülőgépként írta le, amelynek célja, hogy betöltse az amerikai és szövetséges országok nagyméretű rakományok szállításában meglévő képességeinek hiányát.
A tervezés középpontjában a belső térfogat maximalizálása áll majd, nem pedig a hasznos teher tömegének növelése. Ez a megközelítés lehetővé teszi a teljes rendszerek szétszerelés nélküli szállítását, ami ideális az utánpótláshoz korlátozott infrastruktúrájú környezetben, függetlenül attól, hogy az ellenség elpusztította vagy megtámadta azt. Ez felbecsülhetetlen értékűnek bizonyulhat az agilis harcrendszer és az elosztott bázisépítési tervek esetében, ahol az erők utánpótlása és a műveletek fenntartása a nagyobb katonai létesítményektől távol kulcsfontosságú. Ez a rugalmasság különösen fontos olyan környezetben, ahol az ellenség rendkívül hatékony eszközökkel rendelkezik az ilyen létesítmények megsemmisítésére.
A C-5 Galaxy gyártása 1968-ban kezdődött, az utolsó repülőgépet 1989-ben, a hidegháború végén építették. Az egyetlen összehasonlítható szállító repülőgép, a szovjet An-124 gyártása 2004-ben leállt, és Oroszország jelenleg egy utódot fejleszt. Így a mai legnagyobb sorozatgyártású szállító repülőgép a lényegesen kisebb kínai Y-20, bár a jelentések szerint Kína egy nagyobb repülőgépet fejleszt. A Radia szerint az új stratégiai szállító repülőgép belső térfogata meghaladja a 6800 köbmétert, ami körülbelül hétszerese a C-5-ösének, és gyökeresen megváltoztathatja az amerikai és a nyugati blokk logisztikáját. Ez különösen értékes a csendes-óceáni térségben, ahol a logisztikai képességekre komoly nyomás nehezedik majd mind a kínai elfogó vadászgépek magas hatékonysága, mind a régiót az amerikai területtől elválasztó hatalmas távolságok miatt.
Az új repülőgép egyetlen repülés során 12 AH-64 Apache harci helikopter, hat CH-47 Chinook szállító helikopter vagy négy CV-22 billenőrotoros repülőgép, valamint F-16 vagy F-35C vadászgép szállítására lesz képes. Emellett körülbelül 1800 méter hosszú, burkolatlan kifutópályákról is képes lesz működni, lehetővé téve a műveleteket nehezen elérhető, szétszórt vagy előre telepített területeken.
A maximális teherbírás azonban jelentősen alacsonyabb lesz, mint a C-5-é (130 000 kilogramm) vagy az An-124-é (150 000 kilogramm) – mindössze 72 575 kilogramm. A kialakítás a térfogatra helyezi a hangsúlyt, lehetővé téve nagy tárgyak, például összeszerelt repülőgépek szállítását, de kevésbé alkalmas nagy mennyiségű lőszer vagy nehéztechnikai eszközök, például harckocsik szállítására.
A repülőgép méretei lenyűgözőek: 108 méter hosszú, 80 méteres szárnyfesztávolsággal és 24 méteres magassággal. Az amerikai légiközlekedési ipart sújtó egyre súlyosabb problémák, valamint a nagy kapacitású szállító repülőgép-programok több mint fél évszázados hiánya azonban komoly kétségeket vet fel a projekt megvalósíthatóságával kapcsolatban.
SaLa könyvespolca és Kádár János Marxista Elektronikus Könyvtára
A proletár beszélőszerszám YouTube