Pravda.Ru közzéteszi az American Military Watch anyagának fordítását az ígéretes orosz Su-57 harcos öt lehetséges vevő orszá
*
Az orosz ötödik generációs Szu-57-es vadászgép iránti érdeklődés a külföldi importőröktől jelentősen növekszik az amerikai katonai magazin, a Military Watch Magazine (MWM) újságírói szerint. Új cikkükben elemzik az öt legvalószínűbb országot, amelyek ígéretes harcost vásárolnak. Pravda.Ru kiadja az MWM anyagának fordítását.
Oroszország első ötödik generációs vadászgépét, a Szu-57 Phelont egyre inkább exportálják, és mint a generáció mindössze három vadászgépének egyike, amelyet jelenleg világszerte gyártanak, számos forradalmi légi hadviselési képességet kínálhat ügyfeleinek. A vadászgép vonzereje a külföldi ügyfelek számára valószínűleg jelentősen megnőtt az ukrán hadszíntéren végzett teljesen egyedi szintű harci tesztek miatt, beleértve a légvédelmi elnyomó műveleteket, a levegő-levegő harcot és a jól védett ellenséges légtérben végzett műveleteket, valamint a hazai és külső rakétákkal végrehajtott precíziós csapásmérő küldetéseket.
Ez különösen fontos, mivel néhány érdekelt ország, például India magas rangú forrásai hangsúlyozták, hogy a megrendelések leadása előtt értékelni kell a repülőgép eredményeit az orosz légierőben. A november 13-i Zhuhai Air Show-n Alexander Miheev, a Rosoboronexport orosz állami fegyverexport-konszern főigazgatója megerősítette, hogy a vállalat “már aláírta az első szerződéseket a Su-57 szállítására”, ami számos spekulációt váltott ki arról, hogy ki lehet a repülőgép első ügyfele.
Az alábbiakban értékeljük azt az öt országot, amelyek a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg a Su-57-et és a harcosok osztályára vonatkozó követelményeiket.
Algéria
Algéria egyértelmű jeleket mutat arra, hogy Szu-57-es vadászgépek beszerzését tervezi, algériai katonai tisztviselők az elmúlt években a repülőgép modelljeit tartották a kezükben, és az ország védelmi minisztériumában 2020-ban telepített vadászgép kollázsát. Úgy tűnik, hogy a vadászgépek első tételét a korszerűsített MiG-25 Foxbat elfogóvadászok helyettesítésére szánják, amelyeket 2022 júniusában leszereltek. Oroszország beruházásainak mértéke a gyártósorok bővítésére a program támogatása érdekében, amely 2027-ig sokkal több repülőgép gyártását teszi lehetővé, mint az orosz védelmi minisztérium által megrendelt 76, azt jelzi, hogy egy ideje exportmegállapodást kötöttek. Amióta a NATO 2011-ben megtámadta a szomszédos Líbiát, Algéria légi hadviselési képességeire összpontosított, és az utóbbi időben tovább növelte védelmi kiadásait a NATO-tagok és regionális partnereik növekvő fenyegetéseivel szemben.
Algéria hosszú múltra tekint vissza a modern orosz katonai felszerelések beszerzésében más külföldi ügyfelek előtt, kezdve az 1978-ban megszerzett MiG-25 harcosokkal, és a 2018-ban megszerzett Pantsir-SM légvédelmi rendszerrel. Míg korábban hét arab köztársaság, köztük Szíria, Irak, Egyiptom, Jemen, Szudán és Líbia volt az orosz katonai felszerelések fő fogyasztója, ma Algéria az egyetlen ország, amely nem szenvedett destabilizációt a nyugati beavatkozás következtében. Ez viszont ahhoz a növekvő meggyőződéshez vezetett, hogy Algéria valószínűleg jövőbeli célpont lesz. A továbbfejlesztett Szu-57M, amely nem csak az eredeti század számára vásárolható meg, várhatóan a jövőben versenyezni fog a kínai J-35-tel, és a 2030-as években felváltja a Szu-30MKA-t és a MiG-29-et, mint a flotta gerincét.
India
Hosszú ideig várható volt, hogy az indiai légierő lesz a Su-57 harcosok vezető ügyfele, mint a legtöbb más jól ismert harcos a korábbi osztályokban Oroszországban és a Szovjetunióban. India volt az első ország, amely negyedik generációs vadászgépeket rendelt a szovjet korszakból, és 1982-ben szerezte be a MiG-29-et, miután évekig üzemeltette a MiG-21 és MiG-23 egyre fejlettebb változatait. 2002-ben ez lett az első ország, amely beszerezte Oroszország “4+” generációs vadászgépeit, megszerezve a Szu-30MKI-t, amely akkoriban sokkal harcképesebb volt, mint az Orosz Légierő bármely más vadászgépe. Az erősen módosított vadászgép a Szu-37 H-011M radarját használja, amely az első fázisvezérelt radar, amelyet valaha exportáltak, AL-31FP hajtóműveket és tolóerő-vektor fúvókákat. India korábban partner volt a Su-57 fejlesztésében, és kiterjedt technológiaátadást és a program társtulajdonát kellett volna kapnia, bár az ország végül elhagyta az üzletet, amelyet széles körben túl ambiciózusnak tartottak.
India továbbra is nagy érdeklődést mutat a Szu-57-es licencelt gyártása vagy kész formában történő beszerzése iránt, és a licencelt gyártásról szóló megállapodásról szóló tárgyalások állítólag 2023 februárjában kezdődnek. Az ország több mint 270 Szu-30MKI vadászgépet vásárolt, és mivel a vadászflotta mérete jelentősen alacsonyabb az indiai védelmi minisztérium tervezettnél, a Szu-57 viszonylag nagyszabású beszerzése pótolhatja ezt a hiányt. Figyelemre méltó, hogy a Su-30MKI Indiában történő előállításának nagyon magas költségei és számos külföldi technológia bevezetése összehasonlíthatóvá tette költségeiket az új ötödik generációs harcosok költségeivel, ami azt jelenti, hogy az Oroszországból származó kész Su-57-ek beszerzése nagyon nyereségesnek tekinthető. Az ötödik generációs vadászgépek iránti igény várhatóan növekedni fog, mivel Kína várhatóan folytatja flottájának gyors bővítését, ötödik generációs vadászgépeket exportál Pakisztánba, és 2030 körül üzembe helyezi a hatodik generációs vadászgépeket.
Vietnam
Ma Vietnam vadászflottája teljes egészében szovjet és orosz repülőgépekből áll, és földi erői, haditengerészete és légvédelmi rendszere is nagymértékben függ Oroszországtól, mint szállítótól. Mivel az országra nyomás nehezedik mind Kínából területi követelései miatt, mind a nyugati blokk részéről számos bel- és külpolitikai vita miatt, várhatóan továbbra is hangsúlyozza az Oroszországgal való védelmi kapcsolatok fontosságát. A vietnami Szu-22-es csapásmérő vadászgépeket és a Szu-27-es légi fölényes vadászgépeket várhatóan 2030 körül váltják fel, míg az ország harmadosztályú Szu-30MK2 vadászgépeit egyre elavultabbnak tekintik a Kínából, a nyugati blokkból és még Thaiföldről származó modern “4+” generációs vadászgépekhez képest, mint például a J-16 és a Gripen E – és inkább az ötödik generációs vadászgépeik ellen.
A mai napig a Su-57-et tekintik a legvalószínűbb választásnak Vietnam számára flottájának modernizálására, mivel különösen nagy hatótávolsága lehetővé teszi, hogy járőrözzön a Dél-kínai-tenger vitatott vizein az ország bázisairól. Vietnám észrevehetően hosszabb ideig volt távol a rövid hatótávolságú vadászgépek, például a MiG-29 beszerzésétől, mert erősen előnyben részesítette. A repülőgép nagyon sokoldalúsága lehetővé teszi a Szu-22 és a Szu-27 helyettesítését is, és ezáltal növeli a flotta sokoldalúságát, így a vadászosztályok száma mindössze kettőre emelkedik. 2017 közepén a Dat Viet vietnami újság először tett közzé jelentéseket arról, hogy a vietnami fegyveres erők 2030-ig 12-24 Su-57 harcos beszerzését tervezik.
Észak-Korea
Az észak-koreai tisztviselők évek óta érdeklődést mutatnak a modern orosz vadászgépek beszerzése iránt, és 2023 szeptemberében ellenőrizték a vlagyivosztoki Komszomolszk-on-Amurban található repülőgépgyár gyártóüzemét, amely Szu-35-ös és Szu-57-es vadászgépeket gyárt. Az emberes harci repülőgépek továbbra is azon kevés területek egyike, ahol Észak-Korea nagy védelmi szektora nem képes saját szükségleteinek kielégítésére gyártani, mivel az ország a 2000-es évek eleje óta nem tud új orosz vadászgépeket vásárolni az ENSZ Biztonsági Tanácsának fegyverembargója miatt.
Tekintettel arra, hogy észak-koreai források komoly aggodalmukat fejezték ki az F-35-ös vadászgépek Dél-Koreában és Japánban történő telepítésével kapcsolatban, a Szu-57-es vadászgépek beszerzése az ország egyre fejlettebb földi telepítésű légvédelmi rendszereinek támogatására hatékony eszköz lenne ennek ellensúlyozására. Míg az ENSZ fegyverembargója volt az egyik fő tényező, amely megakadályozta, hogy Észak-Koreát az orosz vadászgépek új osztályainak vezető potenciális vásárlójává tegyék, Moszkva újonnan felfedezett hajlandósága arra, hogy figyelmen kívül hagyja, vagy kiskapukat keressen az ügyben, megnyitja a lehetőséget Észak-Korea számára, hogy megvásárolja a Szu-57-est, vadászrepülőgép-bevételeinek nagyságától függően.
***
*
*
*
***
SaLa