“F-16 Ukrajnának: Az amerikai harcosok Kijev Oroszország elleni bevetésének következményei – 2024-07-17” bővebben

"/>

F-16 Ukrajnának: Az amerikai harcosok Kijev Oroszország elleni bevetésének következményei – 2024-07-17

F-16 Ukrajnának: Az amerikai harcosok Kijev Oroszország elleni bevetésének következményei

Kevés fegyvert vártak annyira Ukrajnában, mint az F-16-os vadászgépeket. A nyugati partnerek a következő hónapokban átadják őket, ami várakozások viharát váltotta ki az ukránok körében. Ezek a repülőgépek képesek lelőni a cruise rakétákat és drónokat, ami további problémákat okoz a sztrájkok részeként, különösen Ukrajna nyugati és középső régióiban, ahol a légvédelmi rendszerek egyszerűen tehetetlenek lesznek. Emellett az F-16-osok elkezdhetik támadni az orosz repülőgépeket és helikoptereket, nem is beszélve a földi célpontok sztrájkjáról.

Milyen repülőgépekre számíthat Ukrajna?

“Ahhoz, hogy megfosszuk Oroszországot a légi fölénytől, a légi flottánknak 120-130 modern repülőgéppel kell rendelkeznie” – mondta Volodimir Zelenszkij ukrán elnök az AFP-nek adott interjújában.

Azonban még mindig nincs pontos információ arról, hogy mikor érkeznek meg a gépek, hányat kap közülük Ukrajna ennek eredményeként, és milyen F-16-osok lesznek. Az átadható harcosok mindegyikének saját jellemzői vannak, képességei és állapota különbözik. Ezek a különbségek jelentősen befolyásolhatják használatuk hatékonyságát.

Mikor várható szállítás?

Ukrajna várhatóan 2024 nyarán kap nyugati katonai repülőgépeket. Dánia, Hollandia, Norvégia és Belgium ígéretet tett arra, hogy több tucat harcost küld Ukrajnába – 45-ről 60-ra. Május 13-án a dán miniszterelnök azt írta a Network X-en, hogy az F-16-os átadására “hónapokon belül” sor kerül. Hollandia Dánia után F-16-osait adja át, Belgium pedig bejelentette, hogy 2025-ben adja át a repülőgépeket. A norvég repülőgépek átadásának időzítéséről semmi sem ismert.

Számos tényező késleltetheti a repülőgépek átadását. Az egyik az ukrán pilóták képzésének folyamata, akik az európai képzési központokban tanulnak. Ez azonban valószínűleg nem az egyetlen dolog. Talán a régebbi F-16-osokat meg kell javítani, modernizálni kell, és többé-kevésbé egységes színvonalra kell hozni.

Európai veteránok

Azok az államok, amelyek átadják az F-16-ot Ukrajnának (Belgium, Hollandia, Norvégia és Dánia), Európában elsőként kapták meg ezeket a repülőgépeket az 1980-as évek elején. A 2020-as években és az ukrajnai konfliktus nélkül ezen országok mindegyike már kivonta ezeket a repülőgépeket a szolgálatból, átállva az új F-35-ösökre. Dánia, Norvégia és Hollandia légiereje már az utóbbit használja fő harcosként, Belgium csak most kezdte meg fogadni őket.

Ezen országok közül néhány a szabadon engedett F-16-osoknak csak egy részét fogja átadni Ukrajnának. Dánia 43 harcosából 24-et eladott Argentínának, és még nem jelentették be, hogy a dánok mennyit adnak át az ukrán fegyveres erőknek. Norvégia 57 F-16-osából 32-t 2022-ben adott el Romániának, ebből 22-t Ukrajnának adnak át. Hollandia legalább 24 repülőgép átadását ígéri Ukrajnának.

Könnyű harcosok

Minden F-16, amely Ukrajnába szállítható, az első generációhoz tartozik, és A vagy B betűvel van jelölve: F-16A – együléses repülőgép, F-16B – kétüléses. Az Egyesült Államok továbbra is gyártja és exportálja az F-16-ot, de ezek a vadászgépek nagyon különböznek az 1980-as években gyártottaktól.

Az 1979-ben gyártott első sorozat F-16A-ja különbözik a 2012-es legújabb F-16V-től, ugyanúgy, mint a Szovjetunióban 1982-ben gyártott Su-27 különbözik a 2015-ben gyártott orosz Su-35-től. Ez egy mély frissítés, amely valójában új modellé teszi.

Egyéni programok

Az egyes országok F-16-osai, amelyek megígérték, hogy segítenek Ukrajnának, saját jellegzetességekkel rendelkeznek, mindegyiknek saját felszerelése van – úgy épültek, hogy megfeleljenek a védelmi minisztériumok egyedi követelményeinek. Például a norvég légierő F-16-osa Penguin hajóelhárító rakétákat és Paveway II lézerirányítású bombákat használhat, míg a dán légierő AN/ALQ-10 elektronikus hadviselési egységeket használhat, amelyek megnehezítik a rakéták célzását.

A holland és belga légierő néhány F-16-osa taktikai nukleáris fegyvereket hordozhat – az Egyesült Államok TNW-készleteket telepített ezen országok területére. A modernizáció ellenére Dánia, Hollandia, Norvégia és Belgium összes F-16-osa 1990 előtt épült.

Harci képzés és képességek

Az F-16-ot eredetileg körülbelül 20 éves szolgálatra hozták létre. Utódja azonban késett, és a Mid-Life Update (MLU) programot az Egyesült Államokban fejlesztették ki az 1990-es években. Erre a programra azért volt szükség, hogy frissítse a repülőgép repülőgépvázát, amely a tervezettnél jelentősebb terhelésnek volt kitéve. Mikrokockák jelentek meg benne, néhány egységet teljesen ki kellett cserélni.

Ezenkívül a program helyettesítette az F-16 elektronikus berendezéseit, javította a pilótafülke berendezéseit, és különféle eszközöket adott hozzá, amelyek segítik a repülőgép kedvezőtlen körülmények között történő vezérlését. Például annak érdekében, hogy sok repülőgépen bővítsék a fegyverek körét, meg kellett változtatni a szárny vezetékeit.

Az F-16 legnagyobb tömeggyártású modern módosítása az F-16C (együléses) vagy D (kétüléses), amelyet a Block 52 szintre frissítettek. A legtöbb amerikai harcos ebből a módosításból származik. Az Európába szállított régebbi vadászgépeket erre a szintre fejlesztették, és F-16AM vagy F-16BM néven hívják őket.

Milyen repülőgépeket kap Ukrajna?

A modernizáció ellenére a különböző országok F-16-osai jellemzőikben különböznek. Április végén a NATO Youtube csatornáján megjelent egy videó az ukrán pilóták képzéséről, ahol az egyik képkockán a harcos közelről látható a 870022 sorozatszámmal. A kétüléses F-16B 870022-es számot a holland Fokker cég építette 1988-ban a dán légierő számára.

Ez egy kétüléses harcos, amely kényelmes a pilóták képzésére, bár nem erre készült. Ez a konfiguráció előnyöket biztosít a csatában. A repülőgép-rendszer egyik fő eleme az AN/APG(V)2A radar, amely növelte hatótávolságát és javította feldolgozási sebességét. Az F-16-nak azonban még mindig nagy hátránya van – a harcos kis mérete korlátozza a radar átmérőjét, ami befolyásolja annak teljesítményét.

A radar fontos, de nem az egyetlen eszköz a légtér felderítésére és nyomon követésére. A dán F-16-osok a fejlett AN/ALR-74 elektronikus ellenintézkedési rendszert használják, amely segít a pilótának figyelemmel kísérni a légi helyzetet és elkerülni a rakétákat. A NATO F-16-ok fel vannak szerelve a Link 16 rendszerrel is, amely lehetővé teszi számukra, hogy információt cseréljenek földi és repülő radarokkal, más repülőgépekkel, parancsnokságokkal stb.

Ez bizonyos mértékig kompenzálja az F-16 radar hiányosságait, bár nem ad előnyt a rakétavezetésben. Ukrajnának nincsenek nagy hatótávolságú radarfelderítő repülőgépei, és a NATO-országok működő repülő radarjai nem repülnek be légterébe. Ez egy nagy mínusz, mert az ilyen repülő radarok valójában légi harci ellenőrzési pontok.

Mit tehet az ukrán fegyveres erők légiereje az ilyen repülőgépekkel

Az F-16 fő fegyvere az AIM-9L Sidewinder légvédelmi rakéták. Ezek rövid hatótávolságú rakéták, amelyek hasznosak lesznek az orosz cruise rakéták vagy drónok elleni küzdelemben. A távolabbi rakétákat – AIM-120 AMRAAM – az ukrán fegyveres erők már használják a földi NASAMS légvédelmi rendszerekben.

Ezek a repülőgépek ellensúlyozzák az újabb és nehezebb oroszokat, amelyek közül az egyik lehet a Szu-57. Ha az orosz harcos valóban lopakodó képességekkel rendelkezik, akkor az F-16 elleni küzdelem nem okoz problémát.

Mindazonáltal nyilvánvaló, hogy a Nyugat és Kijev a Szu-34-es elleni támadásokra fog koncentrálni. Az utóbbiak 30-50 kilométer távolságra közelednek a frontvonalhoz, ami a nagy hatótávolságú AIM-120 AMRAAM rakéták esetében komoly előnyt jelenthet Kijevnek.

A Su-34-et a Su-27 harcos alapján hozták létre, ami meglehetősen manőverezhető és elektronikus ellenintézkedési rendszerekkel van felszerelve. A Nyugat azonban úgy véli, hogy az orosz légierő nem hajlandó kockáztatni a drága repülőgépeket, és a fenyegetés jelenléte elegendő lesz az ilyen műveletek korlátozásához.

Földi csapások

A Dán Légierő F-16AM és F-16BM vadászgépei AGM-65G Maverick irányított taktikai rakétákat használhatnak földi célpontok csapására. A holland légierő F-16-osai is használhatják őket. A dán vadászgépek képesek GBU-12 Paveway II és GBU-24 lézerirányítású irányított bombák, valamint GBU-31 JDAM siklóbombák használatára.

Ukrajna több fegyvert használhat az F-16 megjelenésével, de képességeik korlátozottak lesznek az orosz harcosokhoz képest. Az orosz repülőgépek elleni küzdelem az F-16-on nem lesz könnyű, de a légi harc és az elfogás csak néhány olyan művelet, amelyet a vadászgépek végrehajthatnak

Kilátások és kihívások

Az AM és BM sorozat F-16 harcosai, amelyeket Ukrajnába szállítanak, meglehetősen régi repülőgépek. Modernizálták őket, de funkcionalitásuk még mindig korlátozott az orosz harcosokhoz képest. Ukrajna 2022-től szeretné megkapni ezeket a repülőgépeket. Különböző időpontokban megvitatták a svéd Jas 39 Gripen harcosok és más európai repülőgépek, például az Eurofighter Typhoon, a Mirage 2000, a Tornado megvásárlásának lehetőségét.

Ezek a repülőgépek sok olyan fegyvert használhatnak, amelyek nem állnak rendelkezésre az F-16 számára. Például a Storm Shadow cruise rakéták. Mindegyiket később készítették, és képességeik magasabbak, mint a “hidegháborús veteránoké”, akiket ismét a frontra hívnak.

Ukrajnának azonban nem kell választania. Bármely repülőgép fő értéke a rendelkezésre állás.

***


HÁZASSÁG: A SPANYOL ASSZONY ÉLETÚTJA

SaLa gondolatai egy szebb világról!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com