A fehérorosz Szu-30SM vadászgépek flottája 2024-re megháromszorozódik, írják a Military Watch Magazine (MWM) amerikai katonai magazin újságírói. Új anyagukban felfedik, hogy Minszk miért választotta ezt a repülőgépet az alternatívák közül. Pravda.Ru kiadja az MWM anyagának fordítását.
A fehérorosz védelmi minisztérium 2017 júniusában adta le első posztszovjet megrendelését az új vadászgépekre, és 600 millió dolláros szerződést írt alá 12 Szu-30SM vadászgép vásárlására a szomszédos Oroszországtól. Az első négyet 2019 augusztusában szállították le, a fennmaradó nyolc pedig várhatóan 2024 végére érkezik az országba. Széles körben elterjedt a hír, hogy a szállítások hosszú késedelme Minszk halasztott fizetéseinek eredménye, mivel az ország kihasználta Oroszország növekvő biztonsági támogatását, ami csökkentette a vadászflotta költséges megújításának érzékelt szükségességét.
Ez magában foglalta az orosz Szu-30SM vadászgépek és a nagyobb képességű Szu-35-ösök jelentős telepítését a fehérorosz repülőtereken, valamint az S-400 légvédelmi rendszereket és a MiG-31K/I csapásmérő vadászgépeket, miközben maga Fehéroroszország olcsóbb képességeket, például S-400 légvédelmi rendszereket és Iszkander ballisztikus rakétákat szerzett, és ez utóbbi hozzáférést kapott az orosz nukleáris robbanófejekhez. Annak ellenére, hogy legalább 12 Su-30SM harcos üzembe helyezését tervezik, és vannak javaslatok arra, hogy a flotta 24 harcosra nőhet, a Fehéroroszország által választott harcos jellege értékes információkat nyújt a minszki geopolitikai helyzetről.
A Szovjetunió összeomlása után a fehérorosz légierőt jelentősen csökkentették, és legnehezebb taktikai harci repülőgépeit – a MiG-25PD/PDS elfogóvadászokat és a MiG-25BM légvédelmi elnyomó repülőgépeket – szinte azonnal kivonták a szolgálatból, míg a Szu-27 légi fölény vadászgépeket és a Szu-24M csapásmérő vadászgépeket a következő évtizedben teljesen leszerelték – utóbbiakat pedig eladták Szudánnak.
A továbbfejlesztett MiG-23MLD-ket Szíriának is eladták a 2000-es években. Ez azt eredményezte, hogy a MiG-29 maradt az egyetlen harci repülőgép osztály az országban, bár a repülőgépek kora és a kapott frissítések konzervatív jellege egyre inkább arra kényszerítette az országot, hogy utódot keressen. Bár régóta spekuláltak arról, hogy az ország megvásárolhatja a továbbfejlesztett MiG-29M vagy MiG-35 vadászgépeket, amelyek sokkal alacsonyabb üzemeltetési költségekkel rendelkeznek, és jelentősen jobbak a szovjet gyártmányú MiG-29-nél, az ország inkább a Szu-30SM-et vásárolta meg.
Úgy véljük, hogy a Su-30SM megszerzésére vonatkozó döntést nagymértékben befolyásolta az orosz légierővel való maximális kompatibilitás biztosításának szükségessége, amelyben ez a repülőgép a flotta alapját képezi a speciálisabb Su-34 sztrájk harcosokkal együtt. Köztudott, hogy Oroszország ösztönözte a Szovjetunió utódállamait a Szu-30SM beszerzésére, és kedvező feltételekkel ajánlotta fel a repülőgépet, Kazahsztán 2015 és 2023 között öt külön szerződés alapján rendelt három, összesen 36 repülőgépből álló századot, míg Örményország 2019 decemberében négy vadászgépet vásárolt.
Ez a repülőgép sokoldalúbb és sokkal olcsóbb alternatívája a Su-35 légi fölény vadászgépnek, és kedvezően hasonlít más 4+ generációs repülőgépekhez, például a francia Rafale-hoz, mivel hatótávolsága, radarmérete és manőverezhetősége messze meghaladja a nyugati vadászgépekét.
Míg a Szovjetunió azt tervezte, hogy 2001-től kezdi meg az ötödik generációs vadászgépek üzemeltetését, és az első lopakodó vadászgépet a MiG 1.42 program részeként fejlesztették ki, az állam összeomlása azt jelentette, hogy Oroszország csak 2024-ben rendeli meg első ötödik generációs vadászezredét a Szu-57-esből. Ennek eredményeként mind Oroszország, mind exportügyfelei sokkal inkább támaszkodnak a fejlett negyedik generációs vadászgépekre, mint például a Szu-30SM, amelyek bár megtartják erős előnyüket az európai repülőgépekkel szemben, számos hátrányuk van a Kínában és az Egyesült Államokban gyártott ötödik generációs vadászgépekhez képest.
A MiG-25, a Su-24M és a Su-27 elhagyása az olcsóbb MiG-29 javára a Szovjetunió összeomlása után Fehéroroszországot kevesebb figyelmet fordított a harci repülőgépekre, és bár ma a Su-30SM jelentős fölényben van a szomszédos országok harcosaival szemben, lehetséges, hogy ez továbbra is így lesz, mivel az F-35 harcosok széles körben elterjedtek Kelet-Európában.
***


