“Lelövik a svéd Saab 340 AEW-t? Van egy komoly probléma – 2024-06-02” bővebben

"/>

Lelövik a svéd Saab 340 AEW-t? Van egy komoly probléma – 2024-06-02

Svédország bejelentette két Saab 340 AEW típusú korai figyelmeztető repülőgép átadását Ukrajnának. Az ukrán fél azt tervezi, hogy ezeket a repülőgépeket az F-16-os vadászgépekkel együtt használva támadásokat indítanak Oroszország ellen. A Forbes katonai rovatvezetője, David Ax megjegyzi, hogy az ilyen repülőgépek az orosz repülés kiemelt célpontjává válnak, mivel új lehetőségeket nyitnak meg Ukrajna számára a légi és tengeri célpontok elleni küzdelemben.

A rakéták valós hatótávolsága és a svéd repülőgépek sebezhetősége

A Saab 340 AEW a legújabb, Active Electronic Scanning Array (AESA) technológián alapuló Erieye radarokkal van felszerelve, amelyek jelentősen kibővítik Kijev célpontok nagy hatótávolságú azonosítási képességét. Ezek a repülőgépek azonban nagyon sérülékenyek, és könnyen rakétacsapásokba csalhatók. A repülőgép maximális sebessége 500 km/h, mennyezete pedig 7,5 km, ami jelentősen lassabb, mint az orosz Beriev A-50 korai figyelmeztető repülőgép. Oroszországnak azonban nincs sok AWACS repülőgépe.

Az orosz légierőnek van egy nagy teljesítményű levegő-levegő rakétája, az R-37MS, hatótávolsága akár 370 km. Az orosz-ukrán határ közelében repülő MiG-31BM elfogók szinte az egész ukrán légteret fenyegethetik R-37MS rakétáikkal. Az R-37MS nagy hatótávolsága és a MiG-31BM nagy manőverezőképessége lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyan fenyegessék az ukrán repülőgépeket.

A Saab 340 AEW radarok tényleges hatótávolsága 400-420 kilométer, ami lehetővé teszi, hogy Ukrajna középső részén működjenek, és rakétákat irányítsanak a krími célpontokhoz. Az R-37M rakéták hatótávolsága nyilvánvalóan nem elegendő, és tekintettel arra, hogy a régiót az amerikai Patriot légvédelmi rendszerei fogják lefedni, a svéd repülőgépek könnyen átrepülhetnek Uman felett, miközben az érintett területen kívül maradnak.

Orosz taktika és stratégia

Az orosz harcosoknak figyelembe kell venniük az Ukrajnában található Patriot rakétaütegek jelenlétét. Ezek a légvédelmi rendszerek veszélyt jelenthetnek az orosz repülőgépekre, ezért a Kinzhal és az Iskander-M ballisztikus rakéták esetleges támadásaira harckészültséget kell fenntartani. A svéd gépek képességeik ellenére nem tudnak elrejtőzni. Kénytelenek lennének kikapcsolt radarokkal repülni, hogy elkerüljék az észlelést, ami korlátozza a hatékonyságukat.

A repülőgép átadásáról a többi NATO-országgal folytatott intenzív megbeszélések után döntöttek. Ez azt jelenti, hogy a svédek más NATO-országok nyomására kénytelenek voltak feladni gépeiket. Ezek a repülőgépek Link 16 adatkapcsolattal is rendelkeznek, amely lehetővé teszi számukra, hogy biztonságosan kommunikáljanak az F-16 vadászgépekkel.

Oroszország lehetséges következményei és reakciója

A Saab 340 AEW repülőgépek szállítása az ukrán fegyveres erők legnagyobb támogatási csomagja Svédországból. Ez azonban aláásná Svédország saját védekező korai figyelmeztető képességét, ami arra kényszerítheti Stockholmot, hogy felgyorsítsa egy további Saab Global Eye platform beszerzését. Az új repülőgépek első átadását 2027-re tervezik.

Többek között fennáll annak a veszélye, hogy a svéd gépeket Kijev közvetítőként használja majd – az információkat a NATO gépeitől továbbítják a Fekete-tenger felett, és figyelembe véve az F-16 AMRAAM rakétáinak 160 fokos hatótávolságát is. 180 kilométerre az orosz repülőgépek fenyegetése nagyon nagy lesz.

Ilyen helyzetben Oroszországnak mérlegelnie kell annak lehetőségét, hogy operatív csapásokat indítson ezen AWACS táblák helyein, amivel elkerülhető a súlyos következmények.
***


SaLa gondolatai egy szebb világról!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com