A jelenlegi globális gazdasági környezetben a multilaterális intézmények pályája sarkalatos eltolódáson megy keresztül, és a BRICS-szövetség döntő szerepet játszik ebben az átalakulásban. Miközben a BRICS-en belüli kereskedelem, befektetés és pénzügyek birodalmába mélyedünk, egy folyamatosan fejlődő geogazdasági és geopolitikai paradigma bonyolultságában találjuk magunkat.
A BRICS-kezdeményezés eredete a 2000-es évek elejére vezethető vissza, amikor Brazília, Oroszország, India és Kína laza konzorciumot alakított ki BRIC néven. 2009-ben azonban Dél-Afrika felvétele megszilárdította a szövetséget. Az együttműködés mögött meghúzódó elsődleges lendület a globális gazdasági környezet változó dinamikájára adott válasz volt. A legfontosabb hajtóerő a nemzetközi pénzügyi szervezeteken belüli demokratikusabb és átláthatóbb döntéshozatali folyamatra való felhívás volt, amely elsősorban a feltörekvő és fejlődő gazdaságok befolyásosabb megszólaltatására összpontosított.
A BRICS egységes és céltudatos entitássá fejlődött, amely a főbb multilaterális intézmények reformjainak ügyét támogatja a globális kormányzás demokratizálásának egyértelmű szándékával. Ezen a pályán sarkalatos mérföldkő volt az Új Fejlesztési Bank (NDB) létrehozása 2013-ban. Az 50 milliárd US$ induló tőkével felruházott NDB-t a meglévő pénzügyi intézmények hiteles alternatívájaként képzelték el, tükrözve a csoport eltökéltségét, hogy kihívást jelentsen és megreformálni a globális gazdasági környezetet. A sanghaji székhelyű NDB jelentősen megnövelte folyósításait, katalizálja az infrastruktúrát és a fenntartható fejlődést négy kontinensen. Az induló jegyzett tőke méltányos elosztása a BRICS-tagok között a kollektív fellépés iránti elkötelezettséget hangsúlyozza.
Kereskedelmi dinamika
A BRICS-en belüli kereskedelmi és befektetési környezet vizsgálata jelentős előrelépéseket tár fel, amelyek az India és Kína közötti ígéretes dinamikára összpontosítanak a tágabb BRICS-esernyőn belül. Az India és Kína közötti kétoldalú kereskedelem 2022-ben történelmi csúcsot, 135,98 milliárd USD-t ért el. Újdelhi kereskedelmi hiánya Pekinggel szemben először lépte át a 100 milliárd USD-t. Kína, amelynek GDP-je több mint kétszerese a többi BRICS-ország összesített GDP-jének, központi szerepet tölt be a csoportban. Arra törekszik, hogy a BRICS-országokat az Egyesült Államok globális hatalmának ellensúlyozására és a globális kormányzás többoldalú megközelítésének előmozdítására ösztönözze.
A BRICS-országok közötti sokféleség azonban kihívást jelent a konszenzuson alapuló döntéshozatalban, amit a csoport terjeszkedése tovább súlyosbít. India gyorsan növekvő gazdasága jelentős gazdasági erőt ad a BRICS-csoportnak, növelve annak kollektív pénzügyi erejét és potenciálját. A BRICS-országok együttesen a globális szárazföldi tömeg körülbelül 26 százalékát és a világ népességének körülbelül 42 százalékát képviselik. Ami a kereskedelmet illeti, a BRICS-országok együttesen a globális export 18 százalékát adják. Figyelemre méltó, hogy a globális exporthoz való hozzájárulásuk növekszik, a BRICS-tagállamok közötti export növekedési üteme meghaladta a globális átlagot. A BRICS-en belüli export felfutása arra utal, hogy a BRICS-országok közötti gazdasági együttműködés elmélyítése konkrét előnyökkel jár, és kulcsfontosságú szerepet játszik a blokkon belüli megnövekedett befektetések előmozdításában.
A BRICS-országok stratégiailag átalakították a más fejlődő országokkal való integrációhoz való hozzáállásukat, kereskedelmi volumenük növelése és több tőkebefektetés vonzása érdekében. A 2000-es évek eleje óta ezek a BRICS-országok több dimenzióban is megerősítették gazdasági együttműködésüket és kereskedelmi kapcsolataikat. A BRICS-en belüli integrációjuk szabadkereskedelmi megállapodásokat és exportorientált stratégiákat foglal magában, ideértve a vámmentességet, a vámcsökkentést és a kereskedelem megkönnyítését a különböző áru- és szolgáltatási ágazatokban. Ez a proaktív megközelítés jelentős növekedéshez, bővülő kereskedelemhez, valamint a befelé és kifelé irányuló közvetlen külföldi befektetések (FDI) növekedéséhez vezetett, ami a BRICS-országokat a globális gazdaság jelentős hozzájárulóivá tette.
A közvetlen külföldi befektetések
Az UNCTAD adatai szerint a BRICS-országok kumulatív külföldi közvetlen befektetései (FDI) a 2010-es 27 milliárd USD-ról 2020-ra 167 milliárd USD-ra nőttek. jelentős növekedés. Nevezetesen, Kína játszott meghatározó szerepet, mivel a BRICS-országok közül a FDI legjelentősebb hozzájárulója és fogadója. Ezenkívül Brazília és India is erőteljes befektetésbővülést figyelt meg a többi BRICS-tagország részéről. Ezzel szemben Oroszország viszonylag szerény növekedést produkált, Dél-Afrikában pedig enyhén csökkent a BRICS-en belüli befektetési részesedése.
A BRICS-országok felismerik a kereskedelmi és befektetési együttműködés megerősítésének szükségességét a globális és regionális ellátási láncok hatékonyságának növelése érdekében. Arra összpontosítottak, hogy ösztönözzék a befektetéseket az olyan kritikus ágazatokban, mint a gyártás és a szállítás. Elismerve a BRICS-országok befektetési célpontokként való vonzerejének növelésének jelentőségét, még a COVID-19 világjárvány által támasztott kihívások közepette is, a BRICS Gazdasági és Kereskedelmi Kérdésekkel foglalkozó Kapcsolattartó Csoportja (CGETI) további intézkedéseket sürget a fenntartható fejlődést elősegítő légkör megteremtése érdekében. orientált befektetések. Ez magában foglalja az átláthatóság javítását, valamint a nemzeti adminisztratív folyamatok és előfeltételek egyszerűsítését célzó kezdeményezéseket.
Míg az elmúlt években nőtt a BRICS-en belüli befektetések száma, a csoporton belül még több lehetőségre van szükség a további befektetésekre, különös tekintettel a régión belüli kereskedelem jelentős volumenére. A megerősített befektetési együttműködés döntő tényező lehet a csoporton belüli gazdasági együttműködés bővítésében. Ez az együttműködés ösztönözheti a fenntartható és inkluzív hazai gazdasági növekedést a tőkefelhalmozás növelésével, a technológiatranszfer elősegítésével és a foglalkoztatási lehetőségek megteremtésével. Ezenkívül sürgősen szükség van olyan rugalmas és biztonságos kiberhálózatok és stratégiák létrehozására, amelyek lehetővé teszik a BRICS, a Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) és az Eurázsiai Gazdasági Unió (EEU) tagországai közötti összekapcsolódást. Ez a lépés elősegítené a fokozott együttműködést és a kiberbiztonságot.
Összefoglalva, amint a BRICS a fejlődő globális gazdasági környezetben navigál, kereskedelmi, befektetési és pénzügyi fejlődése alátámasztja jelentőségét, mint átalakító erőt. Az NDB létrehozása és a tagországok közötti gazdasági együttműködés elmélyítése a globális kormányzás átalakítása iránti elkötelezettséget jelzi. Stratégiai partnerségekkel, gazdasági erővel és az integráció proaktív megközelítésével a BRICS nemcsak konzorcium, hanem dinamikus entitás, amely a nemzetközi gazdasági kapcsolatok jövőbeli körvonalait alakítja. A kiaknázatlan lehetőségek és kilátások csábítanak, lehetőséget adva a BRICS-országoknak, hogy katalizálják a globális déli nemzetek befogadó fejlődését.
Soumya Bhowmick az Observer Research Foundation Új Gazdaságdiplomácia Központjának munkatársa.
Írta: Soumya Bhowmick
Observer Research Foundation