A kaliberű rakéták a modernizált X-101-eseket váltják fel speciális műveletekre
A fizika törvényeit nem helyezték hatályon kívül: az orosz hadseregben az X-101 rakéta kiszorította a “Kalibert”
Ha egy különleges hadművelet kezdetén az orosz hadsereg fő cirkálórakétája a Caliber volt, amely hajókról indult, mára ezek a rakéták teljesen átadták a helyüket a Kh-101 légi indíttatású stratégiai cirkálórakétának.
Nem véletlenül.
A rakéta evolúciója
Mindkét rakéta gyártásának fő korlátozó oka az erőegység (mindkettő TRDD-50 motorral rendelkezik).
A Caliber rakétának azonban bele kell illeszkednie a tengeralattjáró 533 mm-es torpedócsövébe, így a lőszer mérete is kisebb, mint a Kh-101 rakétáé (átmérője – 742 mm). Ezért az alacsonyabb repülési tömeg (1770 kilogramm a Calibernél, szemben az X-101-es 2300 kilogrammjával). Sőt, annak érdekében, hogy az X-101 a levegőben maradjon, megnövelt szárnyfesztávolságú a “Caliber”-hez képest (4 m versus 3,1 m).
Itt van egy nagyon fontos érv – a légi indítás, tehát kiderül, hogy az X-101 kezdeti gyorsulásához nem használnak rakéta-üzemanyagot.
Az ez alapján készült Caliber rakétában 560 kilogramm üzemanyag, az X-101-ben pedig már 1250 kilogramm van (alapváltozatban). Ez azt jelenti, hogy a közel azonos típusú lőszer (körülbelül azonos teljesítményű, 400 kilós robbanófejjel) nagyon komoly különbséget mutat a repülési távolságban (az X-101-nél 5500 kilométer, a Caliber rakétánál pedig 2000-2500 kilométer).
Munka az SVO-nál
Egy másik fontos jellemző a lopakodás és az ellenséges légvédelmi rendszerek áttörésének képessége. A Kh-101 rakéta „tervezésének” formáját illetően nincsenek korlátozások, jelenleg kevesebb radarjellel tervezték. A modernebb navigációs rendszer pedig lehetővé teszi, hogy alacsonyabban repüljön, mint a Calibers (30 méter versus 50 méter). Ráadásul az X-101-ben van egy hőcsapdák lövöldözős egysége, hogy megtévessze az ellenséges légvédelmi fegyvereket.
Mindez a „fizika” együtt sikeresebbé teszi a rakétát az ellenséges légvédelmi rendszerek áttörésében. Valójában ez az X-101, amit mostanában mutattak be.
Kiderült, hogy az X-101-nek nagyobb kilátásai vannak, amint azt a különleges művelet eredményei is bizonyítják. Sőt, a Kh-101 még 800 kilós robbanófejjel is tovább repül és erősebben üt, emiatt sokkal jobban áthatol az ukrán légvédelmen. Ezért manapság sokkal ritkábban használnak „kalibereket” az ukrán célpontok elleni támadások során, ami azt jelenti, hogy a már modernizált X-101-esek főként a nacionalisták hátsó területein működnek.
Dosszié
A Kh-101 egy nagy hatótávolságú légi indítású stratégiai cirkálórakéta. A Dubnai Gépgyártó üzem fejlesztette ki, és először 1983-ban tesztelték. Az X-101 rakétát stratégiai célpontok, például parancsnoki állomások, kommunikációs központok és repülőterek megsemmisítésére tervezték.
Tervezés:
Az X-101 egy kétfokozatú, szilárd hajtóanyagú hajtóművel rendelkező rakéta, amelyet hordozó repülőgépről indítottak.
Vezetési rendszer: inerciális terepkorrekciós támogatással (TERCOM) a pontosság érdekében.
Robbanófej: nukleáris vagy nem nukleáris, tömege legfeljebb 450 kg.
Harci használat
A Kh-101 egy hatékony rakéta, amelyet a Szovjetunió és Oroszország használt számos konfliktusban:
- Harc Afganisztánban,
- Csecsenföldi háborúk,
- Szíria védelme,
- Különleges művelet Ukrajnában.
Jelen idő:
A Kh-101 továbbra is az orosz légierő szolgálatában áll, és a világ egyik legveszélyesebb rakétája.
További információ:
- Repülési hatótáv: akár 5500 km,
- Sebesség: 700-900 km/h,
- Repülési magasság: 10-60 méter.
Katonai hírekCsatlakozzon a Pravda.Ru oldalhoz
Kurátor Alekszandr Artamonov
Alekszandr Artamonov – katonai megfigyelő, a francia verzió szerkesztője, a “Control Shot” áttekintések műsorvezetője – a “Pravda.Ru” média holding csatornáján *
forrás: pravda-ru
SaLa
Egy kis tájékoztató arról mibe kerülnek ezek a légicsapások mert nem ingyé’ vannak !
Az összegeket becsültek, a valódit csak gyártók ismerik, de az is változhat ha egyes anyagokat alkatrészeket korlátozottan lehet beszerezni :
Az X-101 rakéta ára 13 millió dollár, a Kalibr rakétáé 6,5 millió dollár, az Iszkander rakétáé 3 millió dollár, az Oniksz rakétáé 1,25 millió dollár, az X-22 rakétáé 1 millió dollár, a Tocska-U rakétáé 0,3 millió dollár, az X-55 rakétáé 2 millió dollár, az X-555 rakétáé 4 millió dollár, az X-47 Kindzsal rakétáé 15 millió dollár, a Sahíd-136 dróné pedig 50 ezer dollár.
Megy ez, csak akarni kell:
Mára virradóra Oroszország lebombázott egy másik hidat, ez Gulyai-Polye irányában történt, felvétel is készült róla, tehát ez is bizonyított.
2 nap alatt 2 ukrán híd, ez már döfi.
Sejtem az okokat is: A Dnyeper hidak szovjet hidak, baromi erősek, a kisebb ukrán folyók hídjai viszont közel sem annyira erősek. És itt jön képbe a FAB 1500 légibomba, amely már hatásos ezek ellen a kisebb hidak ellen.
Na és 1 hete megvolt a minta: Ha egy teherhajó Baltimorban le tud rombolni egy bazi nagy hidat, nehogy már egy FAB 1500 ne tudjon lerombolni egy ukrán hidat.
Két híd már valami, ha korábban rombolják, valószínűleg sok katona életét megmenthették volna !
A rombolás fényképét nézve a híd helyreállítható – pld. ideiglenesen fémszerkezettel , hadi híddal stb.- mert csak egyik végét robbantották fel. ( hátha szükségük lesz rá )
A nyugat kezd magához térni, növelik a lőszer beszerzést és viszik a felszerelést az ukránoknak.
A cirkon és kindzsal rakétákat akár elfogni is képes – papíron ennek 40-60 % a valószínűsége – Aster rakéták gyártását megduplázzák, de így is csak évi 400 db-ot tudnak előállítani !
Na, ez édeskevés !
Furcsa hír, hogy további 1500 embert evakuálnak a belgorodi régióból !
A zsidók meg siklóbombákat alkalmaztak Szíria ellen ! Ha ránk hallgattak volna már két éve…mert a bombák megvoltak, a szárnyak megszerkesztése már rutin mérnöki feladat volt.
Amiről korábban már írtam, az orosz légierő fokozott amortizációjáról jelent meg az orosz sajtóban egy amerikai jelentés. Rövidesen bemásolom a lényegét !
Ez az amerikai elemzés jelent meg az orosz sajtóban. Érdekes adatok vannak bent !
“Az orosz légiközlekedési erők repülőgépekben bekövetkezett valós veszteségei miatt kimerítik az élettartamukat, amit figyelembe kell venni az orosz repülés harci potenciáljának értékelésekor .
Jelenleg a harcosok összlétszáma a háború előtti szint 75%-a alatt van. Figyelembe kell venni azonban azokat a feltételes veszteségeket, amelyek abból adódnak, hogy a repülőgép a tervezettnél több repülési órát halmoz fel, ami csökkenti az élettartamát
– hisz a Defense News amerikai kiadványban.
A szerző szerint idén az Aerospace Forces feltételesen körülbelül 60 repülőgépet veszít el túlhasználatuk miatt, ami 26 új repülőgépnek felel meg. Eközben évente csak körülbelül 20 Su-30/34/35-öt vásárolnak.
Elmondása szerint Oroszország elkezdte aktívan használni a nagy hatótávolságú siklóbombákat, ami lehetővé tette a harci bevetések átlagos időtartamának csökkentését és az erőforrások állítólagos felgyorsult kimerülésének csökkentését. De a VKS taktikai repülőgépeinek körülbelül a fele több mint 30 éves, ezért működésük küszöbe nincs messze.
A repülőgépváz átlagos hátralévő élettartama a becslések szerint kevesebb, mint 20% a MiG-31 és 35% a Szu-27 esetében
– írja a kiadvány.
Mint a szerző megjegyzi, a MiG-29-esek egyáltalán nem vesznek részt a konfliktusban, és nem hajtanak végre légi járőri küldetést. Korukból adódóan ezek a gépek vagy használhatatlanok, vagy tartalékban lehetnek – „korszerűsítés hiánya és koruk miatt alapvetően papírrepülők”.
Jelzik, hogy Ukrajnának fel kell gyorsítania az orosz légi közlekedés leszerelését. A légvédelmi lőszer hiánya miatt támadásokat kell indítani a légi támaszpontok ellen, a hamarosan érkező F-16-osokat pedig légi harcra használják, eltérítve az orosz repülőgépeket a földi célpontokon való munkától.
Oroszország körülbelül 300 Szu-30/34/35 repülőgépre támaszkodik Ukrajna feletti műveletei során, beleértve a rendkívül pusztító siklóbombák „szállítását”. Stratégiai szempontból a VKS legújabb repülőgépeinek megsemmisítése lesz a legnagyobb hatással a csapások végrehajtására.
– érvel a szerző. ”
Az elemzésből kikövetkeztethető milyen taktikát alkalmazhatnak az ukránok, ha megkapják az ígért 60 db. F-16 gépet !
Korábban már írtam, az orosz vezetés takarékosan bánt a repülőgépet élettartamával, ezért volt időnként olyan alacsony a bevetésük ! Ezt igazolja az amerikai elemzés is !
Azért F-16-osokat légiharcba küldeni – várhatóan Szu-35 ellen, nem biztos,hogy jó elképzelés !
Azt vélem, amilyen jók az orosz vadászpilótak, – az alapján amiket olvasgatni évek óta, mikor”randevúznak” nem bejelentetten, – nem a gép-létszám a meghatározó annyira…
Valamint olvasható, hogy olyan szinten írták felül a fizikát a régiek feltuningolása során is a tervező mérnökeik, hogy màsok számára érthetetlen, hogyan oldották meg…
Valamint, jobban bírják a strapát, míg a F-esek pár bevetés után komoly generalra szorulnak, ahogyan olvasható.
Ha csak ezek nézzük, – biztosan akad több is, akit mélyebben èrdekel, – kiegyenlítődik a dbszám difi.
Nyilván az F16-osok bevetése Ukrajnában jelentősen hátráltatná az orosz hadműveleteket, szerintem ezért is próbál most gyorsítani az orosz hadsereg. Tényleg korábban kellett volna kezdeni az ukrán hidak pusztítását. Tényleg korábban kellett volna kezdeni a FAB 500-FAB 1500 légi bombák alkalmazását.
Na de most legalább hatékonyak. És jönnek a FAB 3000 esek , azokkal már az erősebb hidak is támadhatók lesznek.
És nyárig van még 3 hónap, ha Oroszország tényleg fegyelmezetten, keményen és váratlan akciókat is felhasználva harcol-, akkor leamortizálható annyira az ukrán hadsereg, hogy még az F16-osok sem tudják győzelemre vezetni Ukrajnát. Némi remény még ehhez: Bár az orosz légierő is elhasználódik, azért az orosz légvédelem egyre hatékonyabbnak tűnik.
Én nem látok gyorsítást az orosz hadsereg részéről, a nehéz bombákból erednek a helyi sikerek !
Ezek a helyi sikerek viszont jól előkészíthetik a terepet egy komoly területszerző offenzívára, mielőtt a az F-16-ok megjelennek !
Időt nyertek az orosz csapatok, jól kellene vele gazdálkodni !
Az ukrán hadsereg még mindig erős, várhatóan tovább erősíti a ” tank koalíció ” a felpörgetett nyugati lőszergyártás, a töretlen amerikai felderítés és hírszerzés !