“Hálás dolog az internet…” bővebben

"/>

Hálás dolog az internet…

A helyieknek tagadták, hogy akkugyár-beszállító épülne Ácson, majd jött a miniszteri bejelentés

Az Ácson élők két hete hétfőn a Facebookról hallottak először arról, hogy a kormány kiemelt beruházássá nyilvánított valamit a városukban, de hogy mit, az nem derült ki, az ezt firtató kérdésekre pedig a polgármester kifejezetten cáfolta, hogy akkumulátorgyárról lenne szó.

“A tervezett beruházásokkal kapcsolatosan információ hiányában egyelőre nem tudok konkrét felvilágosítással szolgálni” – közölte Szentirmai István előbb június 5-én, majd amikor szárnyra kaptak az első pletykák az akkugyárról, azt írta:

“Ezt most szeretném megcáfolni. Mivel a befektető kérésére – üzleti érdekeit szem előtt tartva – azt nem lehet egyelőre publikálni, hogy milyen jellegű üzem szeretne idetelepülni, de azt kijelenthetem, hogy nem akkumulátor gyárról van szó és semmi olyanról, ami a környezetünkre negatív hatással lenne.”

Most szerdán aztán Szijjártó Péter külügyminiszter a Huayou Cobalt elnökével együtt jelentette be, hogy a kínai akkumulátorgyártó beszállítója 520 milliárd forintos óriásberuházással Ácson építi fel első európai üzemét, és erről már közel két éve tárgyaltak.

A Komárom-Esztergom megyei kisvárosban a lítium-ionos akkumulátorok négy fő komponensének egyikét, a nikkelben gazdag katódot fogják gyártani, évi 100 ezer tonna kapacitással. Formálisan tehát valóban nem akkumulátort, hanem annak az egyik kritikus részét.

Ezekkel várhatóan nagyrészt a Debrecenben gigaüzemet építő CATL-t, az ugyanott beruházó, szintén kínai EVE Powert, az AESC-t és a koreai LG lengyelországi gyárát fogják ellátni. Végső soron az itt gyártott katódok a BMW, a Volkswagen és más elektromos autókba kerülnek majd.

A kínai beruházáshoz a magyar kormány ismeretlen összegű támogatást nyújtott. Ezt még az Európai Bizottságnak jóvá kell hagynia, Szijjártó Péter azt mondta, a pontos összeget majd ezt követően hozzák nyilvánosságra. A korábbi akkumulátoros beruházásoknál átlagosan 64 millió forintnyi állami támogatás érkezett minden egyes munkahelyhez.

A magyar külügyminiszter szavai szerint nagy verseny volt a beruházásért, több európai ország is lobbizott érte – tudomásunk szerint Németország és Bulgária is a lehetséges célpontok között volt.

A Huayou Cobalt zöldmezős beruházásával a magyarországi kínai beruházások tovább nőnek. 2022-ben az Európába irányuló teljes kínai FDI (közvetlen külföldi tőkeberuházás) 20 százaléka Magyarországra érkezett. Igaz, ez több mint 90 százalékban egyetlen projektnek, a CATL-nek volt köszönhető, de Magyarország ezzel felzárkózott a nagyokhoz: Nagy-Britanniához, Franciaországhoz és Németországhoz.

Idén újabb rekordot fog dönteni a magyar-kínai kereskedelmi volumen, a Magyarországra érkező beruházások összegét pedig meg fogják duplázni – mondta Szijjártó Péter. “A beruházás még szorosabbra fűzi kapcsolatunkat Kínával”.

Miután a kormány az energiaátmenetre és az elektromos autózás felfutására kapcsolódva stratégiai prioritássá tette az akkumulátorgyártást, egy sor ázsiai akkugyártó beruházást vonzott Magyarországra. Ezzel már az EU második legnagyobb gyártókapacitása nálunk van. Erről és a környezeti-gazdasági ellentmondásokról a Telex cikksorozatát érdemes elolvasni.

Az akkugyártás egyik hazai célterülete Kelet-Magyarország (CATL, Eve Power, W-Scope, EcoPro), Göd (Samsung), Iváncsa (SK Innovation) mellett éppen Komárom-Esztergom megye. Komáromban működik a dél-koreai SK Innovation két gyára, nekik a tatabányai ipari parkból több beszállítójuk is van, míg Nyergesújfalun a szintén koreai LG és a japán Toray Industries épít közös akkumulátorszeparátorgyárat egy 270 milliárd forintos beruházással.

Az Ácson beruházó Huayou Cobalt is globális játékos. A katódgyártásban felhasznált lítiumot többek között Zimbabwéből, a nikkelt Indonéziából, a kobaltot pedig Kongóból hozzák és dolgozzák fel. A vállalat néhány éve amiatt került a hírekbe, hogy az Apple-készülékekben is felhasznált kobaltot Kongóban gyerekmunkával bányászták – erről azonban állításuk szerint nem volt tudomásuk, a botrány után pedig szigorítottak a beszállítóikkal szemben.

“Ahogy a Kongói Demokratikus Köztársaságban, Zimbabwéban, Dél-Koreában vagy Indonéziában, úgy Magyarországon és az Európai Unióban is szigorúan betartunk minden jogszabályt”

– mondta a szerdai budapesti bejelentésen Csen Hongjang, a Huayou Cobalt elnöke.

Ács polgármesterének nincsenek környezeti aggályai, és amikor szerdán telefonon nyilatkozott a G7-nek, továbbra is kitartott amellett, hogy minden hír ellenére nem is akkumulátorgyár létesül a településén, hanem csak akkumulátor-alkatrészgyár. “Ez egy nagy lehetőség nekünk, sok új munkahely jön létre. A kínaiak arról is mutattak prezentációkat, hogy más helyeken is hoztak még pénzeket a településnek” – mondta Szentirmay István a G7-nek. Hogy ez milyen esetleges fejlesztéseket jelenthet Ácson, arról még nem beszéltek.

 “Nem vagyunk a magunk ellenségei, nem lesz olyan üzem, ami bármilyen veszélyt jelentene a városra. Magam, gyerekeim és unokáim is itt élnek a településen” – írta a 7000 fős település polgármestere a Facebookon.

A Concó-patak Ácson

Szentirmai István a G7-nek arról beszélt, hogy a kínai beruházók arról tájékoztatták, hogy az üzemnek nem lesz túl nagy a vízfelhasználása, de ezzel kapcsolatban pontos számokat nem tudott mondani.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com