Köröz egy ötlet, hogyan vághatna vissza az EU Orbánéknak
“Jó nagy szarban vagyunk” – ilyen kommentárokat fűztek hétfőn európai bürokraták, diplomaták és szakértők ahhoz, hogy a magyar és a lengyel kormány blokkolta az EU következő hét évére szóló költségvetés elfogadását, a benne lévő óriási gazdaságélénkítő csomaggal együtt. A két ország azért vétózott, mert jövő évtől a jogállamisági feltételekhez kötnék a kifizetéseket, itt írtuk meg hogyan fajult el a vita, és itt azt, hogy miért van maga a mechanizmus.
Az első nyilatkozatok alapján teljesnek látszik a patthelyzet:
- Budapest és Varsó nem engedi, hogy az EU a nehezen kialkudott gazdaságélénkítő pénzosztását elkezdje, még a saját pénzéről is lemond, csak ne legyen jogállamisági mechanizmus.
- A nyugati országok nagy része és az Európai Parlament döntő többsége viszont nem engedi, hogy a mechanizmus nélkül induljon az új költségvetés.
- Minden szereplőnek vétójoga van.
Leválasztani a mechanizmust az új költségvetésről
Kedd reggelre előkerült egy olyan ötlet, amiről addig csak háttérben beszéltek egyesek. Többek között Ujhelyi István szocialista EP-képviselő hozta elő, illetve ír róla néhány EU-s szakértő is, illetve beszéltünk olyan EP mellett dolgozó jogászokkal, akik megerősítették, hogy elvi szinten az ötlet akár működőképes is lehet.
Abból indulnak ki, hogy a jogállamisági mechanizmust el lehet fogadni Lengyelország és Magyarország nélkül is. Az Európai Parlament várhatóan a jövő héten szavaz róla, és utána az Általános Ügyek Tanácsában az EU-s témákért felelős miniszterek is szavaznak, és ha ott is átmegy, akkor január elsejétől hatályos lesz.
Hétfőn a tagállamok nagykövetei már tartottak egy próbaszavazást, ott simán átment minősített többséggel, vagyis ha nem gondolják meg magukat az európai kormányok a következő napokban, akkor a mechanizmus élesíthető. Ha pedig élesíthető, akkor azt alkalmazni kell jövő év elejétől minden kifizetésre – szól az érvelés.
Ez azt jelentené a gyakorlatban, hogy ha nem lesz új költségvetés a lengyel és a magyar vétó miatt, akkor az idei kifizetések alapján működik tovább az EU, meghosszabbítva az idén lejáró pénzügyi ciklust. Vagyis amennyi pénz idén jött kohézióra, agrártámogatásra, bármire, annyi új költségvetés nélkül is jönne jövőre is.
Csakhogy lesz addigra jogállamisági mechanizmus, és ha az Európai Bizottság sérülni látja a demokráciát valamelyik tagállamban, és ezzel a többi ország minősített többsége is egyetért, akkor ezt a pénzt is el lehetne venni a renitens kormányoktól.
Esetleg éppen azoktól, amelyek megvétózták a költségvetést és a mentőcsomagot. Egy ilyen politikai bosszú egyáltalán nem volna elegáns, de a Bizottságnak van már muníciója a jogállamisági elvek megsértését kimutatni Magyarországon és Lengyelországon, és a tagállamok többsége nyilvánvalóan dühös a két kormányra a vétó miatt, hiszen túl sokba kerül nekik a késlekedés.
A jogállamisági mechanizmust eddig mindig a költségvetéssel kötötték össze, a jogszabály első változatát készítő Európai Bizottság is, a Parlament és a Tanács is, de ennek főleg politikai okai voltak. Így hirdették, hogy az új pénzügyi ciklusban új szabályok jönnek. Jogilag azonban nincs szigorúan összekötve a költségvetés és a mechanizmus, két külön jogszabályról van szó valójában.
Vannak azonban kétkedő hangok is Brüsszelben. Beszéltünk olyan szakértővel is, aki szerint nem egyértelmű, hogy az új mechanizmust tényleg alkalmazni lehet a régi rend szerint eldöntött kifizetésekre, mert ez felvetné az utólagos jogalkotás problémáját. A kétkedők szerint a magyar és a lengyel kormány az EU bíróságán támadhatja meg, ha a régi költési szabályokat utólag korlátoznák, és nem egyértelmű, hogy egy ilyen pernek mi lenne a vége, és az EU-s intézmények nagyon kellemetlen helyzetbe kerülnének, ha a jogállamiság kikényszerítését jogellenesen akarnák elérni.
Hivatalosan csak egyezkedés jön
Ezzel együtt az ötlet gyorsan terjed, egyre többen gondolkoznak megvalósíthatóságán. Hivatalosan azonban nincs még szó róla, egyelőre az a Tanács válasza a dilemmára, hogy győzködik a magyar és a lengyel kormányt, hogy legyenek rugalmasabbak.
Az eddigi tárgyalások eredménytelenek voltak ugyan, de kedden az EU-s miniszterek videó-konferenciáznak, csütörtökön meg a miniszterelnökök, és mindkét fórumon igyekeznek majd győzködni a két ellenálló kormányt.
A legtöbb szakértő azonban igazi áttörést csak a december 10-én kezdődő brüsszeli csúcstól vár, ahol a személyesen, akár kiscsoportos elvonulásokon is lehet alkudozni – már ha a vírus miatt egyáltalán sikerül megtartani az ülést. (444)
A balrad.ru kommentje a “kunyera” után
Kérjük, anyagilag támogassa a Bal-Rad-ot! – a blog nyitóoldalának jobb felső sarkában látható piktogrammra kattintva Pay-Pal-on
-vagy közvetlen postai úton:
Szabó Péter
2747 Törtel,
Petőfi-ut. 12.
HA LEHET…- NE BORÍTÉKBAN, MERT AZ MOSTANSÁG ELVÉSZ!
A beérkező adományokról olvasóinkat a “Köszönjük”– rovatban tájékoztatjuk! balrad.ru/koszonet
Ha tetszett ez a cikk, ha egyetértesz a balrad.ru-val, oszd meg Facebookon, Twitteren, VKontakton – meg ahol csak lehetőséged van rá!
Bal-Rad komm: Ehelyett az eléggé megfoghatatlan “jogállamiság” helyett sokkal praktikusabb lenne, ha az EU inkább a tízparancsolat betartását szorgalmazná! Mondjuk kezdhetnék a “Ne lopj..” és a “Ne kívánd meg mások…” – pontokkal. És kidolgozhatnák már rájuk a hatékony ellenőrzési mechanizmust is (ha már eddig nem tették meg!) és a parancsolatok megszegőinek szankcionálását!
Persze tudjuk jól, hogy EZEK TELJESÍTHETETLEN kívánságok a MI részünkről, hiszen nem más egyéb zajlik most, mint martalóchordák marakodása a zsákmány fölött. Ami tulajdonképpen a mi bőrünk!
Egy erkölcsileg és morálisan lezüllött bűnszövetség (EU) próbálja meg rávenni egyik – másik tagtársát a “normák” betartására?
Ez pontosan olyan, mint amikor a “bagoly mondja verébnek: nagy a fejed!”
Vicc kategória!
Azért van ám egy alapszerződés amely nem léphető át !!!!! Az alapítók nem gondolták,hogy ilyen vita is felmerülhet !
A belépéskor nem volt jogállamisági feltétel, tehát hazánk ennek tudatában
“…. megnyitotta piacait, lemondott a vám- és egyéb bevételeiről, átültette a teljes uniós joganyagot, elfogadta a tőke szabad áramlását (ezzel lehetővé téve a tőkeerős nyugat-európai cégek korlátok nélküli beruházásait), valamint Magyarország is jelentős összegekkel járul hozzá az unió közös költségvetéséhez” !
Na, ezt szarná le most Brüsszel !!!!!
Brüsszel tervének megvalósítása azt a veszélyt jelenti,hogy bármilyen korábbi megállapodás, alapszerződés Brüssze kivánságai szerint megváltoztatható !
Kiváncsi vagyok milyen csalit kínálnak fel a két vétózónak !
Az sem gond,ha nem jutnak egyezségre, mert akkor a jelenlegi szabályok szerint jár tovább a pénz!
“a koppenhágai kritériumok (1993) értelmében Magyarország EU csatlakozásának egyik alapvető feltétele volt a jogállamiság (rule of law) tiszteletben tartása. Ezt soha nem kifogásoltuk a csatlakozási tárgyalások során.”
A szerződés 2. cikke kimondja, az Unió az emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség, jogállamiság, valamint az emberi jogok – ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait – tiszteletben tartásának értékein alapul. A 4. cikk (3) bekezdése szerint pedig az Unió és a tagállamok a lojális együttműködéselvének megfelelően kölcsönösen tiszteletben tartják és segítik egymást a Szerződésekből eredő feladatok végrehajtásában.
Kemény harc vette kezdetét.
Mi Oroszok készulunk az EU osszeomlására,és Oroszországra gyakorolt kovetkezményeire.
A gazdasági menekultekre,az éhezok 10ezreire.
https://www.youtube.com/watch?v=7RibnzxU7_I
Béka egér harc a “nemzeti oligarchák ” és a “fejlett nyugati ” finánctőkések között, amelynek ,
mint a történelemben annyiszor , a nép issza meg a keserű levét ! Úgy igaz, ahogyan ehnaton
is írja, az EU Magyarországgal és a volt szocialista országokkal elsősorban piacokat vásárolt !
( A kiárusított országot csak a nemzetárulókkal karöltve tudták szétrabolni. Ez az egyik forrása,
az offshorte cégek és számlák – gazdasági /társadalmi válságoktól független – exponenciális növe-
kedésének.) … A genszterváltás óta, a valóságban nincs nemzeti ipar, a mezőgazdaság is csak
árnyéka a szocialista múltban működő szövetkezeteknek ! A multinacionális tőke rátelepedett a
húzó iparágakra, biztos extraprofitot termel, ezt kiviszi az országból úgy, hogy az EU támogatá-
sainak NAGY RÉSZÉT ezek a cégek kapják. …. A társadalom közterheit viszont a hatszázezer
magyar tulajdonú kisvállakozások hordják ! … A GDP növekedésnek 1.5 %-át Eu tagdíjként é-
vente befizetjük az EU-s kasszába .
Folytathatnám a genzsterváltás és az elmúlt 10 év “ideológiai ” harcaival , de nem teszem,
ellenben nincs kétségem, a ” vitatkozó felek ” megállapodnak akkor, ha a “nemzeti oligarcha ö-
kör kör ” a nekik járó százalékokat továbbra is lenyúlhatják !!! … Kinyílik a bicska a zsebemben,
amikor látom milyen álszent milliárdos lopások történnek napról-napra : törvényesen !
Ez a korrupciós mocsár , egyenesen a társadalom anarchiába süllyedéséhez vezet !
…. És nincs pénz a szegénység felszámolására , de minden másra – luxus beruházásokra – van,
amelynek forrása : a minden belföldi magyar állampolgárt EGYENLŐEN TERHELŐ államadósság
növekedése , a forint értéktelenedésével együtt az inflációs nyomással !
Homály, hogy ki mennyit is lop valójában. Az viszont biztos, hogy nem az 55. szigetet akarja megvenni a Karib-tengeren.
Szerintem a hatalmuk megtartása miatt lopnak ennyit. Ugyanis ha amazok visszajönnének, nem lenne egy nyugodt éjszakánk sem a migránsok miatt – ugyanis amazok azt az oldalt képviselik.
ok, ok, ez azért nem menti fel őket.
Sarai szerint:
2020-11-17 – 21:21
Sajnos nagy igazság van benne.