Aljona Szentpéterváron azon szerencsések közé tartozott, aki kapott jegyet “Az Első Vonatra” – ami a “Tavrija” – nevet kapta. Amely kislányával és hatszáz más utassal együtt egyenesen Szevasztopolba viszi őket a kercsi hídon át. Aztán gyerekes örömmel szállt be Aljona és kislánya álmai vonatába. És elindultak.
A vonatnak amerre elhaladt, komoly közönsége és nagy sikere volt.
A ma reggeli szevasztopoli érkezés is parádés volt. Hurrázó tömeg, szovjet és orosz zászlók erdeje, rezesbanda, kórus…
AGGODALOMNAK NYOMA SEM VOLT!
Pedig Kijev beigérte: MINNDENKI, AKI VONATTAL – “ONNAN” – A “HÍDON ÁT” – AZ MIND BÖRTÖNBE…!
Az oroszok megint csináltak valamit! Ez a valami nagyobb, mint egy híd egy sínnel meg egy vonattal. Nem is kell ahhoz érteni oroszul, hogy a videokat megértse bárki is. Illetve ENNEK A “VALAMI” – nek a lényegét!
Kérjük, anyagilag támogassa a Bal-Rad-ot! – a piktogrammra kattintva Pay-Pal-on
vagy közvetlen postai úton:
Szabó Péter
2747 Törtel,
Petőfi-ut. 12.
A beérkező adományokról olvasóinkat a “Köszönjük”– rovatban tájékoztatjuk! balrad.ru/koszonet
Ha tetszett ez a cikk, ha egyetértesz a balrad.ru-val, oszd meg Facebookon, Twitteren, VKontakton – meg ahol csak lehetőséged van rá!
Az oroszok, ha nyögve is, de szerencsére haladnak. Komszomolszk is fellélegzett, a mérnökök is tanultak valamit, miközben Szevasztopol ünnepel. Közben Ukrajna acélgyártása rekordalacsony szintre zuhant vissza idén:
https://tradingeconomics.com/ukraine/steel-production
Az oldal beállításaival lehet játszani, a grafikon fölötti első ikonra nyomva beállítható az időtáv, a “Chart” gombbal pedig a grafikon típusa.
Az ember azt gondolhatja, hogy ennek talán köze lehet a Krímhez és Donbasszhoz, meg úgy általában egyes területek általános rohadásához az országban. Az tény, hogy éppen a keleti részeken összpontosul Ukrajna acélipara, és Mariupol kikötője ebben a témában nagy szerepet kapott régen.
sputniknews.com-hoz illeszd: /europe/201706131054586617-ukraine-steel-production-drop/
Szóval ahogyan az ukrán gázvezetékek, úgy az ukrán acélipar is haldoklik.
Mindezek mellett most az amerikai figyelem nem is annyira Oroszország, mint inkább Kína felé fordult. A nagy sárkány ipara olyan félelmetes mértékben fejlődik, hogy ma már ők építik a legtöbb hajót. Nemrég a Forbes aggódott egy sort, aztán megszületett rá a válasz.
forbes.com-hoz illeszd: /sites/hisutton/2019/12/15/china-is-building-an-incredible-number-of-warships/#3e00a6c469ac
A válasz (röviden: azért még mindig Amerika a legtökösebb ezen a téren is, mert nekik van a legtöbb rakétájuk és a legnagyobb vízkiszorításuk a hadihajók terén):
https://defensemaven.io/warriormaven/sea/could-china-rival-the-u-s-navy-in-shipbuilding-GXhGVwndJkyXT-fIlqSeDQ
Érdemes használni a fordítókat, ha szükséges, mert manapság egyre “okosabbak”. A cikkek meg érdekesek. De magyarul is aggódnak, egyben előrevetítik, hogy az amerikai-kínai “háború” még messze nem ért véget, legfeljebb egy kis pihenő lehet:
napi.hu-hoz illeszd: /nemzetkozi_gazdasag/latvanyos-osszeomlast-hozhat-2020.697339.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
Boldog Karácsonyt! A Csánjüt pedig üdvözli Hadész!
Sztálin, Mao és Orbán ácsorognak a Sztüx folyó partján, mert Hadész még nem határozott a sorsukról. Amikor az isten végre időt szakít rájuk, úgy dönt, annak alapján helyezi el őket a túlvilágon, hogy az országuk lakói miként emlékeznek rájuk. Töpreng egy sort, majd Sztálin felé fordul.
– Nézd, Generalisszimusz! Bár rengetegen meghaltak az uralmad alatt, a népeid többsége most mégis kedvezően tekint rád, mint olyanra, aki néhány évtized alatt modernizált egy elmaradott országot, megmentette az embereket a náciktól, és a Szovjetuniót atomnagyhatalommá tette. Megvan a helyed.
Sztálin elalszik, hogy aztán roppant büszkén ébredjen egy nagyszabású katonai parádén, ahol éppen a legújabb interkontinentális rakéták vonulnak fel előtte. Hadész ezután Mao szemébe néz.
– Figyelj, Nagy Vezető! Bár a népeid alattad is borzalmas áldozatokat hoztak, mégis sikerült majdnem megdupláznod a kínaiak számát, és ma a többségük úgy tudja, hogy Mao elnök volt a modern Kína alapítója. Méltó helyre kerülsz.
Mao szemére álom száll, majd energiával telve ébred egy hatalmas ünnepségen, ahol éppen ő szónokol és mindenki tapsol neki. Hadész végül Orbánra pillant.
– Viktor, mit csináljak veled? Néhány évtized alatt bejártad a teljes politikai palettát: voltál szocialista elveket összehazudó KISZ-titkár, liberális antikommunista Soros-bérenc, csuhásokat imára hívó vallásgyalázó, keresztényekkel flörtölő álliberális, álnemzeti-álkeresztény szálláscsináló, Izraelért rajongó ruszofób plebejus, országot szétlopó pincsi, bukott jaffás zsarnok. Azt hiszem, már tudom, hol van a helyed…
Orbánt elnyomja az álom, majd egyszer csak egy barlangban ébred, ahonnan számos társával együtt heves csapkodások közepette éppen a kijárat felé tolakodik egy hullámon. Ezután tűzforró folyóba esik, miközben egyre távolodó hangot hall egy part menti karaván felől:
– Dikk, há’ mér’ nem szopol rendesen, romnyi? Egy csomó maradt még a pélóba’, azt’ csak köpöd a gecit a Flegetónba, te? De kiverem rád a többit is, Hadészra mondom! Itt hájják meg, há nem!
A kercsi híd nagyszerű építmény, szükséges volt megcsinálni. Orosz ujságok szerint azé’ a viteldíj lehetne ócsóbb is !!
Fergeteg által ajánlott oldalakat én is ajánlom, remek olvasmányok.
Úgy érzem, a közelgő kínai dominanciához még egy kis kiegészítést illene tenni. És mielőtt azt hinné valaki, hogy ezzel az USA pártján állok (nem), érdemes elgondolkodnia azon, hogy az orosz-kínai stratégiai partnerség egy kényszerházasság, a szoros amerikai-kínai, vagy éppen az EU-kínai cégkapcsolatok miatt felvett céges, vagy éppenséggel politikai szemellenzők pedig álszentek. Utóbbiakból mellesleg a Csánjü nem pusztán egy baseball sapkát, hanem egy hatalmas sombrerót tett a fejére.
2019-ben Keith Patton parancsnok 624 darabra tette a kínai hadihajók számát (360 az orosz, 333 az amerikai hajóké). Természetesen ezek nem teljesen pontos és nem is feltétlenül naprakész számok (és igen megtévesztőek, mint látni fogjuk), de közelítésnek egyelőre megteszik.
http://cimsec.org/battle-force-missiles-the-measure-of-a-fleet/40138
2012 végén, 7 évvel ezelőtt jelent meg a Forbes magazinéhoz hasonló témájú cikk egy szintén jónevű médiumban:
https://thediplomat.com/2012/11/u-s-navy-take-notice-china-is-becoming-a-world-class-military-shipbuilder/
Akkor a kínai hadihajók számát (nem feltétlenül beleszámítva a kisebb, belső vagy támogató szolgálatokat ellátó, nem frontvonalbeli tengeri harcra szánt katonai hajókat) 221 darabra tették, és ez a szám 2005-ben 172 volt. Vagyis 7 év alatt nőtt meg 49 darabbal. Eltelt újabb 7 év, és a számuk, ha Patton parancsnokéival vetjük össze, már 403-mal nőtt volna meg, ez nyolcszoros növekedés lenne, ami iszonyatos túlzásnak tűnik még úgy is, hogy tudjuk: gyorsan növekszik a sárkány. Patton parancsnok becslése valószínűleg sokkal több hajót vett figyelembe, szóval jobban járunk, ha egy részletesebb elemzést nézünk meg:
https://fas.org/sgp/crs/row/RL33153.pdf
Ebben a 21. oldalon (ami a 25. a pdf-ben) találunk egy táblázatot, és ott a parti őrség hajóit, valamint a szállítóhajókat leszámítva (majdnem) éppen azokat a számokat kapjuk meg, amiket a Diplomat is használt. Így már összehasonlíthatóvá válnak az értékek. Szóval mennyit bővült az így számított flotta az újabb hét év alatt? A számok önmagukért beszélnek.
2012: 220 db
2019: 276 db
56 darabbal bővült.
Míg 2005 és 2012 között (ezt a dokumentumot véve alapul):
2005: 173
2012: 220
47 darabbal bővült.
19%-os növekedés a legutóbbi időszakban. Ehhez azért tényleg kell egy szigorú társadalmi kontroll, amivel mellesleg messzemenőkig nem értek egyet. Nem termeszek vagyunk.
Ami az orosz flottát illeti, a hasonló számokat tekintve innen némi fogalmat nyerhetünk:
thedailybeast.com-hoz illeszd: /russias-building-warships-faster-than-americaor-even-china
vagy
globalfirepower.com-hoz illeszd: /country-military-strength-detail.asp?country_id=russia
Az oroszok inkább az aszimmetrikus hadviselésre mentek rá. Kisebb, olcsóbb hajók nagy ütőerővel.
Remek cikk, gratula érte !
Mindennel egyetértek, talán az utolsó sorral vitatkoznék !
Nem ” mentek rá ” a kisebb hajókra, a szükség vitte rá őket ! A Szovjetunió által épített nagy,ütőképes hajók lepukkantak ! Ezeket kivonták,lebontották vagy elaadták ! Illetve egy részük 10-20 év óta ” felújitás ” alatt áll.
Nagy hajókra nincs pénz !
Ha volna pénz – nincs hajtómű – nyugat nem ad el, oroszhon nem tud építeni, a kinai kevés – gyenge ( Lásd Kurnyezov admirális ), a nagy hajómotor építő gyárak Ukrajnában maradtak !
Na, ezért épül – a nyugat gúnyolódása szerint SZÚNYOG flotta !
Persze az oroszok is tudják, ez nem jó megoldás, de erre képesek !
Miért nem jó megoldás ? Mert a kis hajókon kevés fegyverzet van, amit pár perc alatt kilőnek és azután ” oszt’ mi van ? ” . Ezek a hajók partvédelemre jók, nyilt tengeri vagy netán óceáni bevetésekre alkalmatlanok !
A balti tengeren 2-3 Kirov tipusu cirkáló ki tudná egyenlíteni az erőviszonyokat, ezért is kezdte meg az orosz vezetés a még felújítható nagy hajók korszerűsítését. Ezekből már kevés maradt és a munka évekig fog tartani !
Próbáltam diplomatikusan fogalmazni, de sajnos nem írhatom, hogy nincs igazad. Valóban érzékeny csapást mértek az oroszokra Ukrajna elhódításával, ez többek között a Fekete-tengeri Hajógyár elvesztését jelentette. Ezért lenne kár túl nagy hajókban gondolkodniuk addig, amíg nincs számukra elég alkalmas dokk. Ezt ők is tudják. További csapás, hogy a PD-50-es roszljakovói szárazdokk 2018-ban egy ostoba helyzet miatt (áramszünet plusz spórolás a tartalék generátorokon) elsüllyedt, éppen a Kuznyecov Admirális felújítása alatt.
https://russianmilitaryanalysis.wordpress.com/2018/10/31/admiral-kuznetsovs-bad-luck-strikes-again-or-how-russia-may-have-lost-its-largest-dry-dock-in-the-north/
Maradt még egy, a PD-41-es, ami ideiglenesen átveheti a helyét, már ha nincs benne éppen valami. De minden vihar után kiderül az ég. A Krím megszerzésével birtokukba került a Zaliv Hajógyár, ami idővel alkalmas lehet akár repülőgéphordozók építésére is (a kérdés, hogy mikor jön el az az “idővel”).
https://southfront.org/head-of-crimea-offers-republics-largest-shipyard-to-build-new-russian-aircraft-carriers/
További fejlemény, hogy építenek egy másik nagyméretű szárazdokkot a PD-50-es helyett, ez talán 2021-re készen lesz, esetleg 2020 végén. Fontos lenne.
https://thebarentsobserver.com/en/security/2019/05/murmansk-gets-russias-biggest-dry-dock
Ami a kis hajók kevesebb fegyverzetét illeti, főképp védekezésre nyilván egy átlagosan kisebb hajókból álló flotta is alkalmas, éppen ezért szoktak hitetlenkedni az amerikaiak, amikor olyat olvasnak pl. a 2017-es, orosz tengeri haderő céljait vázoló tervben, hogy a legerősebb flottát szeretnék fenntartani az amerikai után. Ez a céljuk sajnos, látva a kínaiak fejlesztéseinek elképesztő ütemét, legfeljebb akkor valósul meg, ha a nukleáris elrettentést is bevesszük a képbe. Mert ezen a téren, például a nukleáris robbanófejekkel felszerelt ballisztikus rakétákat vagy manőverező robotrepülőgépeket hordozni képes tengeralattjáróikkal együtt valóban nagyon erősek. Az ilyen képességű tengeralattjárókban egyébként is verik még a kínaiakat, és felveszik a versenyt az amerikaiakkal (több “cirkálórakétát” – manőverező robotrepülőgépet – indítani képes tengeralattjárójuk van, mint az amerikaiaknak, igaz, azokra meg több támadófegyver fér).
2017-es orosz haditengerészeti doktrína:
publication.pravo.gov.ru-hoz illeszd: /Document/View/0001201707200015?index=0&rangeSize=1
Amerikai elemzése:
warontherocks.com-hoz illeszd: /2017/07/russias-new-and-unrealistic-naval-doctrine/
Az amerikaiak azt várják, hogy 2020-ban változások lesznek:
warontherocks.com-hoz illeszd: /2019/09/anticipating-a-new-russian-military-doctrine-in-2020-what-it-might-contain-and-why-it-matters/
Én meg azt, hogy az újonnan birtokba vehető észai területekhez erő szükséges, szóval bele kell húzniuk. Utánanéztem az említett cirkálóknak, egyet (Адмирал Нахимов) éppen felújítanak, egy (Пётр Великий) meg még szolgálatban áll az északi flottánál. 2-3 évnél hamarabb nem számíthat erősítésre, aztán megy ő is a dokkba, ugyanennyi időre. Úgyhogy nem kapkodják el. Kellene Ukrajna partnersége az oroszoknak, de ott meg szépen leépítenek, lerohasztanak mindent, ami korábban kiszolgálta az orosz igényeket.
Így van, Ukrajna ruszofób vezetői miatt ” megszabadul ” korszerű hadianyag gyáraitól és azok ” szerencsésen ” leépülnek vagy inkább megszűnnek. Na, ezekkel már nem lesz gond !!!!!
Oroszország nem adta fel – nem is adhatja fel, most a legnagyobb gondot a rakétaerők meg az atomeszközök fejlesztésére fordítják meg megpróbálják újrateremteni a polgári repülőgépgyártást
Sajnálom,hogy a lopakodó gépekre nem fordítanak nagyobb gondot – szemben a nyugattal ( meg a kelettel ! ) a Szu-57 lezuhanása meg úgy jött nekik mint régen ablakosnak a hanyattesés ( hátukon lévő tokban hordták az üveget ).